Amat memalukan
jika keadaan sebegini berlaku dan terjadi kepada kita.
Mengetahui apa
yang dimahukan dan diperlukan oleh bakal pembeli atau pelanggan amat memerlukan
kita banyak bertanya dan terus bertanya. Apabila ada peluang bertanya, jangan
di tangguh lagi buka laluan teruskan pertanyaan yang sepatutnya kerana inilah
peluang yang ada untuk mengetahui dengan lebih mendalam dan tahu apa yang
mereka cari-carikan selama ini demi menyelesaikan masalah yang mereka tanggung
selama ini. Bukan nak cari glamor atau kaki menyibuk tapi inilah cara terbaik
bagi pencarian bagi yang mereka perlukan dan mahukan.
Walaupun begitu
ada masalahnya akan timbul. Adalah dikhuatiri nanti apabila terlalu banyak
bertanya ingatkan boleh ketahui semakin banyak apa masalah mereka tapi
sebenarnya makin banyak bertanya masih tak faham-faham lagi tentang apa masalah
mereka. Ini yang susah ni. Patutnya banyak bertanya makin banyak di ketahui
tapi sebenarnya lain pula jadinya. Apa pula yang difikirkan oleh mereka si
bakal pembeli atau pelanggan. Keyakinan yang diberikan pada awalnya semakin
pudar dan membosankan pula kepada mereka. Macam mana nak menjual kalau begini?
Oleh itu
berhati-hati apabila mengemukakan soalan-soalan yang diperlukan. Lakukan yang terbaik
agar apa yang kita berikan memuaskan hati bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui.
Jangan main syok sendiri anggap apa yang kita lakukan adalah yang terbaik untuk
karier kita tanpa memikirkan susah payah mereka pula. Sepatutnya kena ketahui apa
yang mereka mahukan bukannya apa yang kita mahukan. Ambil berat sepatutnya terhadap
soalan-soalan yang kita kemukakan kepada mereka. Jangan anggap mudah tapi bersungguh
dalam melakukan tugasan. Kita menyenangkan mereka sudah pasti mereka akan menyenangkan
kita juga. Lakukanlah dengan sebaik mungkin agar apa juga soalan yang dikemukakan
sememangnya kita mudah faham dan mengerti akan apa yang mereka mahukan selama ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan