Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 29 Mei 2013

Tawar Menawar Terjadi Siapa Pemenangnya?



Tidak kira produk barangan pengguna ataupun barangan keselesaan, apabila sudah berkenaan di hati sudah tentu akan terjadi tawar menawar antara bakal pembeli atau pelanggan dengan penjual yang menawarkan barangan. Bermulalah episod merayu, memujuk, memohon simpati dan tidak kurangnya sehingga bertegang leher pun boleh terjadi sama. Semuanya berlaku kerana

i.             Si pembeli mahukan harga yang terendah manakala penjual mahukan keuntungan yang tertinggi

ii.           Si pembeli memerlukan produk yang diingini manakala penjual asalkan produk tiada di dalam stoknya dikira cukup baik

iii.          Si pembeli cuba nak mengacah dahulu boleh ataupun tidak manakala penjual merasakan pembeli telah berminat sungguh

iv.          Si pembeli saja nak ketahui berapa rendah harga boleh ditawarkan manakala si penjual merasakan bila harga dah DOWN pembeli kena beli

Semuanya mainan bicara tawar menawar sebelum transaksi persetujuan penerimaan penawaran berlaku. Bukan di kira menang atau kalah, siapa untung siapa rugi atau siapa yang paling cerdik. Apa yang penting cukup berpuas hati dengan harga yang ditawarkan memberikan kedua-dua belah pihak menerima dengan hati dan perasaan yang terbuka. Kerana itu perlu ada sikap tolak ansur antara bakal pembeli atau pelanggan dengan penjual. Terutama orang yang menawarkan produk yang ditawarkan perlu ada sensitiviti dan kefahaman kos sesuatu produk sebelum menerima harga tawaran yang di kemukakan. 

Ambil satu solusi yang terbaik yang tidak menyakiti hati pembeli atau pelanggan yang mahukan produk yang ditawarkan. Penyelesaian terbaik adalah dengan

i.             Ambil jalan tengah yang boleh menggembirakan hati bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui 

ii.           Asalkan tidak menanggung kerugian walaupun margin yang kecil sahaja itu sudah di kira amat memadai.

iii.          Berikan diskaun yang memadai bukan mengikut kata hati atau mengikut apa yang pembeli mahukan

iv.          Nada suara yang lembut, bersopan dan berhemah mengatakan secara berfakta dan jujur

v.            Jangan mudah terpengaruh dengan sikap pembeli yang memujuk dengan baik dan merayu-rayu sehingga kerugian pula yang ditanggung

vi.          Dengar dahulu apa yang dimahukan terlebih dahulu walaupun kita sedari apa yang dimintanya tidak mungkin dapat dipenuhi. Jangan mencelah sama sekali.

vii.        Tenang dan bersabar dalam melayan karenah

Kerana itu perlu kepada tolak ansur yang sewajar dan sepatutnya. Jangan ikutkan hati yang panas kelak nanti produk yang kita tawarkan tidak ke mana sambutannya. Tidak salah kurangkan sedikit harga yang ditawarkan asalkan harganya tetap berpatutan dan masih boleh menikmati keuntungan seperti mana yang dikehendaki. Baik ambil jalan tengah asalkan produk yang di tawarkan dan dijual masih ada lagi penerimaannya dari bakal pembeli atau pelanggan. Jangan pula di ambil seperti pepatah mengatakan biar putih tulang jangan putih mata di khuatir kan nanti nak dapatkan untung yang maksimum langsung tak laku terus produk yang ditawarkan kelak. Siapa yang akan menanggung kerugian nanti, bukan pembeli tetapi penjual juga yang menanggungnya kelak.