Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 8 Mei 2013

GAGAL PENUTUPAN JUALAN



Pasti hati merasa gundah gulana hanya disebabkan gagal dalam penutupan jualan. Rasa kecewa, hampa dan sedih mula bermain dalam perasaan betapa teruk dan tidak cekapnya kita dalam mendapatkan persetujuan bakal pembeli atau pelanggan untuk menerima tawaran yang dikemukakan. Lebih mudah merasa DOWN tak tentu hala mengawal diri kita yang sepatutnya bersemangat dalam melakukan jualan. Seolah-olah gagal penutupan jualan merupakan satu impak negatif yang besar dalam jiwa dan sanubari hidup kita selama ini.

Adakah ini yang kita cari selama kita melakukan jualan? Hanya kerana gagal dalam penutupan jualan seolah-olah telah hilang punca pendapatan kita? Adakah gagal sekali bermakna akan gagal selama-lamanya? Inilah persoalan yang perlu kita hadapi dengan sebaik yang mungkin agar kekecewaan yang ada tidak diselubungi lagi di masa hadapan. Apa yang perlu kita lakukan adalah

i.             Jangan fikirkan yang negatif
Bertindak bijak. Terima dahulu agar apa yang terjadi dan berlaku ada hikmah nya. Bukan untuk di main-main atau bertindak sesuka hati. Pasti ada cara dan kaedah terbaik untuk mendapatkan persetujuan mereka menerima tawaran yang ditawarkan. Muhasabah semula lihat di mana kesilapan berlaku. Kenal pasti di mana kesilapan tersebut berlaku adakah di sebelah kita atau di sebelah mereka. Pasti akan temui jawapannya. Tindakan bijak adalah mengkaji semula di mana kesilapan dan kesalahan tersebut berlaku agar pembetulan semula dapat diperbaiki semula.

ii.           Peluang masih terbuka
Jangan sempitkan pemikiran yang ada. Sekali gagal bukan bermakna gagal segala-galanya. Pasti ada jawapannya agar kita kembali bertindak di landasan yang betul dan tepat. Jangan main cakap kosong sahaja tapi buktikan kerana peluang yang ada masih terbuka luas. Masih ramai lagi yang berkehendakkan produk kita Cuma mereka tidak ketahui di mana untuk mencari produk yang kita tawarkan. Yang penting sasaran kita kepada prospek mestilah betul dan tepat.

iii.          Proses mematangkan
Lagi banyak kita menjual lagi bertambah pengetahuan dan kematangan kita dalam melakukan jualan. Bukan omongan kosong tapi kenyataan yang pasti. Lebih matang kita melakukan jualan lebih senang untuk kita bertindak dengan sebaik yang mungkin kerana kita telah mula memahami apa yang bakal pembeli atau pelanggan mahukan dan perlukan di dalam pasaran. Jangan sama sekali berhenti di tengah jalan kerana usaha tersebut akan menjadi sia-sia begitu sahaja.

iv.          Praktis dan terus praktis
Melakukan jualan bukan seperti membaca buku yang penuh dengan teori sahaja. Ia nya adalah satu kaedah untuk melakukannya terus-terusan tanpa henti. Praktis dan terus praktis sehingga kita mahir terutama dalam memahami apa yang mereka mahukan. Jangan harapkan teori sahaja tapi praktikalnya perlu ditempuh dengan sebaik mungkin. Teori ada praktikalnya ada sudah pasti membuahkan satu keputusan yang terbaik kepada kita.

v.            Terima dengan rasa tanggungjawab
Jangan rasa bersalah tapi terimalah kegagalan dalam penutupan jualan sebagai satu tanggungjawab besar yang perlu diambil perhatian. Kajilah semula di mana silapnya agar di masa hadapan tidak berlaku lagi sewenang-wenangnya. Jangan mudah mendabik dada sekali kita berjaya dalam penutupan jualan bermakna di masa hadapan kita mudah juga peroleh penutupan jualan. Ambil sikap berhati-hati agar tanggungjawab kita dalam melakukan jualan boleh dilakukan mengikut apa yang telah kita mahukan dari awal lagi.

vi.          Jangan lupa berdoa
Usaha tanpa tawakal adalah sia-sia manakala tawakal tanpa usaha adalah angan-angan. Kedua-duanya antara tawakal dan usaha amat bergantung rapat antara satu sama yang lain. Serahkan diri kita ke hadrat Allah dan pohon agar apa yang kita usahakan dipermudahkan sentiasa. Hanya pada Allah tempat kita bergantung dan bukannya pada bakal pembeli atau pelanggan yang kita temui. Mintalah pada Allah agar Allah sentiasa bukakan hati dan perasaan bakal pembeli atau pelanggan mudah menerima kehadiran kita dan seterusnya memudahkan tugasan kita bagi mereka menerima tawaran yang dikemukakan.

Jangan bersedih. Teruskan lagi usaha menjual dan berikan yang terbaik kepada mereka dengan penawaran yang diperlukan. Bantu dan tolong mereka agar segala permasalahan mereka dapat diselesaikan dengan sebaik yang mungkin. Tunjukkan dengan berfakta dan bersungguh apa yang kita lakukan sememangnya untuk membantu dan menolong mereka dan bukannya untuk kepentingan diri kita. Jujur dan berikan keyakinan terhadap apa yang kita tawarkan. Hanya Allah tempat kita bergantung agar Allah sentiasa membuka hati dan perasaan siapa juga bakal pembeli atau pelanggan yang kita temui mudah menerima apa yang ditawarkan seterusnya penutupan jualan boleh dilakukan dengan jayanya. Firman Allah bermaksud "Dan berfirman Tuhan Mu "Memohonlah (berdoalah) kepada Ku, Aku pasti per kenan kan permohonan (doa) mu itu." (Surah Al-Mukmin ayat 60).


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan