Semua orang nak melakukan jualan dengan cara mudah dan
senang. Sehingga ramai yang terfikir lebih kurang usaha lebih baik asalkan pendapatan
semakin bertambah dan meningkat dari masa ke semasa. Bila usaha tugasan
melakukan jualan semakin berkurangan bermakna bermulalah episod dalam diri kita
mengharap agar bakal pembeli atau pelanggan melangkah kaki menemui diri tanpa
perlu dicari-cari. Inilah yang merencatkan tugasan kita melakukan jualan kerana
terlalu mengharap kehadiran bakal pembeli atau pelanggan. Adakah ini yang perlu
kita lakukan dan fikirkannya?
Inilah satu tabiat yang mungkin mendatangkan bahaya pada
diri kita sendiri. Terlalu mengharap akan melahirkan satu persepsi pemikiran
yang lebih menjurus kepada berangan-angan atau berimaginasi sesuatu yang indah
dan menyenangkan. Seolah-olah tidak perlu mencari dan datang menemui kita
begitu sahaja. Cuma bahayanya dalam kita mengharapkan sesuatu, perkara sebenar
dalam kehidupan tidak semestinya berlaku seperti mana yang dijangkakan. Cukup
memedihkan apabila adanya tabiat mengharap ini wujud dalam diri kita tatkala
tidak berlaku seperti mana yang diharapkan sudah tentu akan mendatangkan
kekecewaan kesedihan yang amat sangat.
Senario pertama, tatkala kita membuka tapak pameran atau
kaunter, mudah sangat mengharapkan bakal pembeli atau pelanggan akan hadir
menanyakan apa yang kita jual dan tawarkan kepada mereka. Janji duduk saja
menanti kehadiran mereka. Tidak perlu lakukan apa-apa asalkan nampak kelibat
kita sahaja sudah memadai. Rupa-rupanya panas hari berterusan sehingga ke
petang. Sehingga kita menutup kaunter malangnya tiada siapa pun yang mahu hadir
dan datang menemui kita. Habis dirasakan membuang masa dan ketika di waktu itu.
Alangkah ruginya duduk sahaja. Mulalah muncul perasaan geram, sedih dan kecewa
yang amat sangat hanya kerana mengharap sahaja kehadiran mereka untuk menemui
kita.
Senario kedua, merasakan jenama produk atau nama
pengeluar produk terlalu kuat penerimaan di pasaran, sesiapapun juga yang kita
hubungi menerusi talian telefon pasti menerimanya dengan hati yang terbuka.
Begitulah kuatnya kita mengharapkan penerimaan mereka tanpa memikirkan segala
cabaran,dugaan dan masalah yang bakal terjadi dan berlaku. Tapi yang berlaku di
sebaliknya tiadalah sama dengan apa yang diharapkan. Harapkan panas sampai ke
petang rupa-rupanya hujan di tengahari. Harapkan jenama produk atau nama
pengeluar yang begitu popular penerimaannya di pasaran, apa bila kita yang
menjualnya langsung tiada seorang pun yang hendak menerimanya. Habis dirasakan
DOWN yang amat sangat kenapa berlaku sebegini tidak seperti mana yang
diharapkan.
Kenapa timbul tabiat dan perasaan mengharap dalam diri?
Ini adalah kerana orang yang menjual cukup suka dihargai, dihormati dan diberi
penghargaan yang amat sangat. Bila ada dan wujudnya perasaan sebegini akan
bermulalah unsur-unsur mengharapkan sesuatu lebih menyerlah dalam pemikiran
kita. Bila terlalu mengharap untuk berlaku maka kita akan semakin malas dan
mengharapkan nasib sahaja yang akan berlaku tanpa sebarang usaha dan
pergantungan kepada Allah. Adakah ini yang kita cari-carikan selama ini?
Firman Allah bermaksud ‘Maka apabila engkau telah
selesai dari suatu urusan maka kerjakanlah urusan yang lain dengan
bersungguh-sungguh dan hanya pada Allah (tuhan Mu) hendaklah engkau mengharap’
(Surah Insyirah Ayat 7-8). Telah Allah maklumkan bahawa untuk mengharap,
berharaplah hanya kepada Allah dan bukannya kepada manusia. Berharap kepada
Allah akan lebih banyak membantu diri kita memudahkan dan menyenangkan tugasan
kita dalam memberikan sesuatu yang terbaik pula kepada kita. Berharaplah kepada
Allah dan bukan pada yang lain. Tugas kita adalah untuk bersungguh-sungguh
melakukannya jualan seperti mana kita harapkan keputusan terbaik boleh kita
peroleh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan