Sememangnya dalam melakukan jualan terutama di peringkat
penutupan jualan terdapat tanda-tanda amaran yang bakal pembeli atau pelanggan
tidak mahu dengan apa yang kita tawarkan. Sedar atau tidak kita perlu peka
dengan apa yang ditunjukkan oleh mereka. Jangan main anggap mudah apa sahaja
yang kita tawarkan menjadi penerimaan baik kepada mereka. Baik kita ambil
langkah awal yang mereka tidak mahu menerimanya dari kita merasa kecewa pada
penghujungnya.
Antara tanda-tanda yang perlu kita ketahui amaran yang
telah diberikan oleh bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui adalah
i.
Bakal pembeli atau pelanggan menyatakan dengan ungkapan
seperti ‘nanti saya fikirkan dahulu’ atau ‘biar dahululah’
ii.
Mereka menyatakan cukup dan pastikan di lain kali jangan
bertemu lagi dengannya
iii.
Apa yang ditawarkan pelbagai permintaan pula yang diminta
dan dipohon oleh mereka dan ada kalanya sehingga tidak masuk akal dibuatnya
seperti memohon harga yang murah, diskaun yang berlebihan dan meminta hadiah
yang bukan-bukan.
iv.
Makin penjelasan diberikan meminta komitmen dari mereka
makin sukar pula untuk mendapatkannya
v.
Setelah penerangan diberikan sikap acuh tak acuh pula
dilakukan oleh mereka terhadap kita
vi.
Riak muka dan bahasa badan mereka seolah-olah
menunjukkan mereka merasa boring dan tidak berminat sama sekali
vii.
Sibuk menelefon sehingga dirasakan kita tidak diperlukan
lagi
Sentiasa bersikap tenang dan sabar. Bukan semua orang
suka akan apa yang kita lakukan dan tawarkan kepada mereka. Mungkin belum
rezeki kita lagi untuk mendapatkannya. Yang penting jangan ada sikap berputus
asa dan mudah kecewa. Bila bakal pembeli atau pelanggan sudah tidak mahu lagi
dengan apa yang kita tawarkan baiklah beransur keluar dengan sikap bersopan dan
merendah diri tidak sama sekali menyalahkan mereka pula. Rezeki ada di mana-mana
yang penting teruskan usaha pasti pada akhirnya akan bertemu juga akan apa yang
kita mahukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan