Jangan rasa gusar, susah hati dan mudah kecewa hanya
kerana buat permulaan ataupun kesukaran dalam mendapatkan penutupan jualan
berakhir dengan kegagalan. Apa juga masalah sudah pasti ada jalan keluarnya
untuk dicapai dengan sempurna mengikut apa yang kita idamkan. Jangan memendam
rasa dan rasa sukar yang amat sangat apabila gagal pula mendapatkan jualan
seperti mana yang dimahukan. Bawa bertenang dan bersabar kaji semula di mana
kelemahan dan kesilapan kita agar ia nya pasti tidak berulang lagi di masa
hadapan.
Dalam peringkat di mana proses penutupan jualan
dilakukan, semasa persembahan telah diberikan maka sebarang perbualan akan
timbul pula. Di peringkat ini semasa perbualan menjual dilakukan, bukan setakat
mendengar sahaja yang perlu kita fokuskan sahaja tetapi juga perkara-perkara
sebegini perlu juga kita ambil perhatian iaitu
i.
Hubungan mata yang kukuh saling melihat matanya kerana
orang yang tidak berminat sentiasa memandang di tempat lain atau tunduk begitu
sahaja
ii.
Pergerakan tangan kita yang lebih tersusun di samping
menyedari pergerakan tangan bakal pembeli atau pelanggan sama ada dalam keadaan
yang menyenangkan ataupun tidak
iii.
Resah yang amat sangat seolah-olah menunggu kita untuk
beredar sahaja
iv.
Raut muka semasa perbualan tersebut perlu di perhatikan
juga sama ada menunjukkan wajah yang minat ataupun sebaliknya. Sesungguhnya
raut wajah seseorang tidak dapat menipu seperti mana mulut yang berbicara.
v.
Bertenang dan bersabar. Jangan terburu-buru dan gopoh
terlalu ghairah ingin mendapatkan penutupan jualan. Baik relak seketika beri
peluang sewajarnya kepada mereka menentukan jawapan balas untuk kita.
vi.
Intonasi suara perlu dikawal agar suasana yang
menyenangkan bakal pembeli atau pelanggan dapat menenangkan pemikirannya.
Jangan di kusutkan lagi tapi beri masa yang sesuai untuk mereka lakukan
keputusan
vii. Pengaruhi dengan sebaik
mungkin dan tidak perlu sampai pujuk-memujuk. Selagi apa yang kita sampaikan dengan
keyakinan yang tinggi, ikhlas, jujur dan menampakkan apa yang kita persembahkan
dapat membantu dan menolong dirinya sudah pasti tiada apa yang perlu dirisaukan
oleh kita
viii. Pastikan apa juga yang
ingin kita sampaikan telah pun diberi penerangan sewajarnya agar mereka faham
apa yang kita maklumkan kepada mereka bagi memudahkan lagi mereka melakukan
penilaian.
Biarkan mereka memberikan keputusannya. Tak perlu kita
campur tangan pula mempengaruhi pemikiran mereka. Sentiasa bertenang dan
bersabar agar apa yang kita mahukan berhasil pada akhirnya. Yang penting dan
utama mereka menyaksikan dan memahami bahawa produk yang ditawarkan betul-betul
dapat selesaikan permasalahan yang mereka tanggung selama ini. Hulurkan bantuan
dan pertolongan tanpa mengenal putus asa. Yakini Allah sentiasa membantu kita
mempermudah kan lagi apa yang kita hajati dan impikan. Sudah pasti pada
akhirnya penutupan jualan akan berpihak juga pada kita akhirnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan