Melakukan jualan sememangnya akan bertemu dengan seramai
yang mungkin bakal pembeli atau pelanggan. Menemui mereka bagaikan mengajar
kita bagaimana untuk berhubung, berinteraksi dan berkomunikasi dengan sebaik
yang mungkin. Semakin ramai kita temui semakin banyak telatah dan tabiat yang
berbeza dari seorang ke seorang yang lain bakal kita temui. Semuanya ini akan
mematangkan lagi karier kita dalam melakukan jualan.
Jangan mudah terkejut jika kita temui bakal pembeli atau
pelanggan yang meminta-minta bukan-bukan di luar dari pemikiran kita.
Perkara-perkara yang tidak masuk akal dan tidak munasabah mungkin akan berlaku
hanya disebabkan mereka merasakan perlu melakukannya hanya disebabkan kita
mahukan penutupan jualan dapat dilakukan. Seolah-olah mereka adalah bakal
pelanggan yang paling istimewa yang perlu kita layan di tempat sepatutnya.
Kerana itu pelbagai permintaan yang tidak munasabah akan berlaku di depan mata
kita seperti
i.
Semua hendak yang terbaik sahaja
Bakal
pembeli atau pelanggan meminta dan memohon pelbagai-bagai perkara yang kita
rasakan cukup rimas dengan apa yang dipohonnya. Dengan kengkangan dan had yang
ada tidak dapat diberikan semua yang mereka kehendaki menjadikan sesuatu yang
mustahil pula untuk dipenuhi. Tiada seorangpun yang melakukan jualan tidak mahu
berikan yang terbaik dan seperti mana yang mereka mahukan tapi kadang-kadang
mungkin terdapat kengkangan dan had yang perlu kita berikan kepada mereka. Lagi
diberitahu lagi mereka mahukan. Inilah yang akan menyukarkan dan menyusahkan
kita pula mendapatkan penutupan jualan darinya.
ii.
Lihat apa yang pesaing telah berikan
Terlalu
membeza-bezakan akan apa pesaing sanggup dan telah berikan kepada mereka yang
sudah pastinya tiada pula daripada kita. Mereka bukan mahukan produk yang
terbaik dari kita tetapi juga apa hadiah terbaik bakal diterima daripada kita.
Semuanya tidak masuk akal dirasakan sehingga cukup sukar pula untuk dimaklumkan
kepada mereka. Seolah-olah apa yang pesaing berikan adalah yang terbaik walaupun
pada hakikatnya tidak ada apa-apa pun cuma gempak dari mereka sahaja.
iii.
Banyak yang diragui
Dengan
begitu mudah mereka meragui akan apa yang kita maklum dan persembahkan kepada
mereka seolah-olah apa yang kita berikan tiada logik dan kebenarannya sama
sekali. Apa yang kita perkatakan pasti diragui pula oleh mereka membuatkan kita
jadi serba salah tak tentu hala pula. Perbanyakan bersabar dan tenang sentiasa.
Mungkin sebagai provokasi menguji apa yang kita sampaikan betul ataupun tidak.
iv.
Naik angin memaki sahaja
Paling
dirisaukan kerana rambut sama hitam tapi hati lain-lain. Apa yang ada di dalam
sudah pasti kita tidak ketahuinya sama sekali. Tiba-tiba bakal pembeli atau
pelanggan naik angin tidak tentu hala dibuatnya menjadikan keadaan menjadi
kelam kabut dan akan lebih menyukarkan kita memberikan penerangan sepatutnya.
Elakkan kejadian ini berlaku kerana hanya dengan berhemah dan bersopan serta
merendah diri sahaja yang dapat mengawal keadaan bakal pembeli atau pelanggan menjadi
naik angin yang bukan-bukan.
v.
Bagaimana dengan pelanggan lain
Terlalu sibuk dengan
pelanggan lain yang telah dinikmati mereka membuatkan bakal pembeli atau
pelanggan mahukan yang lebih lagi kepada mereka. Seolah-olah jangan diberi sama
rata tapi kelebihan yang ada perlu kepada mereka sahaja. Sikap tamak dan
pentingkan diri mereka telah menguasainya.
Berhemah dan bersopan ketika bertemu dengan sesiapapun
juga bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui. Ragam mereka memang cukup sukar
untuk di mengertikan. Jangan hanya kerana hendak mendapatkan penutupan jualan
kita ya kan sahaja tanpa kita ketahui pelanggaran prosedur dan peraturan yang
telah ditetapkan. Periuk nasi perlu dijaga. Mana-mana yang boleh tidak mengapa
kita katakan boleh tapi mana-mana yang tidak boleh katakan sahaja sememangnya
tidak boleh untuk dilakukan. Ikhlas dan jujur kepada mereka berterus terang
nyatakan apa yang patut dan tidak sepatutnya mereka terima. Kalau semua ini
kita lakukan dengan sebaik yang mungkin sudah pasti mereka akan memahami akan
apa yang kita perkatakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan