Untuk mendapatkan
penutupan jualan sudah pasti perhubungan yang baik dan mesra antara kita dan
bakal pembeli atau pelanggan perlu dilakukan juga. Secara majoritinya manusia
membeli dan menerima tawaran yang dikemukakan bukan disebabkan oleh produk yang
ditawarkan tetapi hanyalah kerana diri kita sendiri. Tidak dinafikan lagi
betapa perhubungan yang baik dan kukuh akan lebih memudahkan laluan mereka
untuk menerima tawaran yang dimaksudkan. Kerana itu suka atau tidak kita kepada
seseorang demi melakukan jualan kena di tolak tepi perasaan tidak suka dan
gemar kepada mereka tapi berikan layanan yang terbaik boleh dilakukan.
Diceritakan
kepada oleh Al-Abbas bin al-Walid al-Dimasyqiy sebagaimana yang
diceritakan oleh Marwan bin Muhammad juga sebagaimana yang diceritakan oleh
Abdul Aziz bin Muhammad daripada Daud bin Saleh al-Madiniy daripada
bapanya beliau berkata bahawa aku telah mendengar Abu Said al-Khudriy berkata
bahawa Nabi Muhammad SAW telah bersabda bahawa sesungguhnya jual beli adalah
berdasarkan konsep saling reda-meredai (kerelaan kedua-dua belah pihak).
(Diriwayatkan oleh Ibn Majah)
Tunjukkan
keyakinan kita bukan setakat terhadap produk yang ditawarkan tetapi juga kepada
bakal pembeli atau pelanggan di hadapan kita. Lakukan yang terbaik demi mereka
dan ambil hati mereka melalui pertuturan dan gaya adab yang bersopan dan mempesonakan.
Tidak perlu merayu atau mem bodek tapi tunjukkan kesungguhan kita dalam
melakukan jualan. Apabila semua ini telah diperoleh maka bertambah mudah dan
senang untuk kita mendapatkan penutupan jualan seperti mana yang dimahukan.
Jadi untuk mendapatkan redha bakal pembeli atau pelanggan perkara-perkara
berikut perlu kita lakukannya iaitu
i.
Penerangan yang
memuaskan hati
Berikan yang terbaik kepada mereka. Penerangan biar
ringkas, jelas dan padat. Tunjukkan bukan sahaja kemesraan tapi juga keikhlasan
sebenar-benarnya. Jangan dipermainkan tapi berfakta akan apa yang disampaikan.
Tanamkan keyakinan mereka sedalam-dalamnya tentang produk yang ditawarkan
bahawa produk ini adalah produk yang boleh menyelesaikan masalah yang mereka
hadapi dan tanggung selama ini.
ii.
Perkhidmatan
selepas jualan
Kebiasaannya mereka akan lebih mudah bertanya apa yang
akan kita lakukan setelah penawaran produk diterima. Tunjukkan yang kita tidak
lari ke mana pun, bukan setakat untuk menjual kepada mereka tapi akan mengambil
berat tentang produk yang mereka pergunakan. Jika ada jaminan beritahukan
sahaja, mengikut tempoh yang telah dimaklumkan oleh pengeluar. Ada masalah bagi
tahu sahaja kepada kita agar usaha kempen yang berterusan dapat dilakukan
walaupun hanya dengan hebahan mulut dari mereka sahaja.
iii.
Layanan kemesraan
Bermula dengan senyuman, keceriaan pasti berlaku kerana
akan menerbitkan pula kemesraan. Bila dah ada kemesraan sudah pasti jalinan
perkenalan dan persahabatan akan tercipta dengan baiknya sama sekali. Bila dah
mesra dan keyakinan telah wujud pasti kepercayaan akan kita peroleh dari mereka
yang akhirnya demi kepercayaan mereka ke atas kita pasti akan menerima jua
produk yang ditawarkan. Layanlah dengan sebaik yang mungkin tanpa perlu rasa ragu
sama sekali.
iv.
Tiada kerugian
yang timbul
Tiada siapa yang ingin membeli atau menerima tawaran
sanggup menerima kerugian atau kena tipu. Semuanya mahukan keuntungan walaupun
pembelian atau penerimaan tawaran tidak sebesar mana amaun transaksinya. Yang
penting menguntungkan pengguna. Kerana itu, berikan apa kelebihan, keuntungan
dan manfaat yang bakal mereka peroleh tanpa memberikan sebarang kerugian kepada
mereka. Paling baik tunjukkan berapa banyak kerugian mereka akan tanggung jika
mereka masih berkeras untuk tidak mahu menerima tawaran yang diberikan. Bagi
mereka rasa tersedak dan merasa rugi pula kalau tidak menerimanya.
v.
Banyakkan
bertanya dari banyakkan bercakap
Nak tahu daripada mereka kena pandai memberikan soalan-soalan yang
memberikan jawapan penjelasan semula kepada kita. Kerana itu penerangan biar
ringkas, jelas dan padat. Elakkan penerangan yang berjela-jela tapi perbanyakan
soalan-soalan yang boleh memberikan kepada kita apa yang mereka cari, mahukan
dan kehendaki. Selagi kita gagal kemukakan soalan-soalan yang berkaitan dengan
mereka sudah pasti agak sukar untuk melakukannya.
Firman Allah
bermaksud ‘Wahai orang-orang Yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan)
harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan
sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama
suka (redha meredai) di antara kamu, dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama
sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu’ (Surah An-Nisaa Ayat
29).
Kembali semula
nawaitu kita untuk menghulurkan bantuan dan pertolongan sewajarnya ketika
menjual. Bakal pembeli atau pelanggan pasti melihat produk yang kita tawarkan
sudah tentu dapat membantu selesaikan masalah yang mereka hadapi selama ini.
Beri keyakinan yang kita benar-benar jujur untuk membantu dan selesaikan
permasalahan mereka. Bukan untung yang kita cari tapi beri bantuan kepada mereka
yang susah, bermasalah ataupun memerlukannya. Sudah pasti redha mereka akan
kita peroleh juga pada akhirnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan