Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 5 Mei 2013

BILA BERSAING




Jangan mudah mengalah dan merasa kecewa apabila menjual terpaksa bersaing dengan pesaing-pesaing yang berada di pasaran. Lainlah kalau sistem monopoli dilakukan dalam pasaran pasti tiada masalah kerana kita sahaja yang menawarkan produk tersebut. Inilah yang perlu kita hadapi dengan sebaik yang mungkin dengan ketabahan, kesabaran dan ketenangan yang ada di pasaran untuk kita bersaing bersama-sama dengan pesaing memberikan yang perkhidmatan yang terbaik mengikut apa yang diperlukan dalam pasaran. Bila wujud persaingan yang sihat sudah pasti akan memberikan satu kelebihan pada pengguna untuk memilih dan menentukan mana satu yang dimahukan dan diperlukan oleh mereka.

Kerana itu jangan terlalu gusar dan bersedih hati. Hadapi dengan hati yang terbuka. Dalam menghadapi persaingan yang sihat dan sengit ini pastikan

i.             Jangan berdengki
Tidak berdengki pasti tiada berdendam. Bila tiada berdendam sudah pasti dengan hati yang terbuka segala jalinan persahabatan, interaksi dan perhubungan boleh dijalinkan walaupun dengan pesaing yang rapat dengan jualan kita. Bila dah rapat semuanya akan memudahkan kita melakukan jualan kerana semua informasi, maklumat dan apa sahaja yang kita perlukan sudah pasti akan dibantu dengan hati yang terbuka oleh sesiapapun juga walaupun pesaing terdekat.

ii.           Jangan hentam menghentam
Sekali kita memburukkan seseorang sudah pasti lagi banyak orang akan memburukkan keadaan diri kita di pasaran. Jangan sama sekali mudah sangat menghentam orang lain terutama pesaing. Berikan  yang terbaik. Berkata benar dan jujur dalam memberikan perbezaan produk antara kita dan pesaing di mata prospek/pelanggan. Biar mereka yang menilainya bukannya kita. Ikhlas dalam apa juga yang kita lakukan.

iii.          Amalkan nilai yang baik dan murni
Terapkan sikap dan sifat yang baik apa yang ada dalam diri kita ditonjolkan pada prospek/pelanggan. Amalkan nilai-nilai yang positif dan yang terbaik. Jangan mengikut nafsu dikhuatiri nanti perkara yang tidak baik dan elok berpatah semula kepada kita. Bila prospek/pelanggan sudah tidak percaya akan keupayaan diri kita bagaimana kita hendak menjual?

iv.          Pelihara perpaduan
Perpaduan bukan setakat dalam keluarga dan sahabat handai kenalan kita sahaja. Semua yang kita temui dan sekeliling kita perlu dijaga dengan baik dan sempurna sama sekali. Hanya melalui perpaduan keharmonian boleh dijalin bersama. Jagalah sebaik mungkin dan jangan sama sekali menjadikan kemarahan dan kebencian dalam diri kita mengawal diri kita mementingkan hawa nafsu sehingga perpaduan yang wujud dalam pasaran sama sekali tidak kita hiraukan sama sekali.

v.            Elakkan penipuan
Sekali kita menipu sampai bila-bila prospek/pelanggan pasti tidak akan percaya pada kita sampai bila-bila. Elakkan sama sekali agar kepentingan diri sendiri boleh kita hindarkan sama sekali. Selagi kita menipu selagi itu segala rezeki yang kita peroleh sudah tentu tiada keberkatannya dan hidup penuh dengan dosa yang amat sangat. Bila semua ini dilakukan sampai bila-bila pun keseronokan kehidupan kita di dunia ini sudah pasti menjadi sia-sia sahaja. Adakah ini yang kita cari sebenarnya? 

Bersahabatlah dengan mereka. Ketahui kelebihan dan kekurangan yang ada baik pada produk kita dan mereka. Bandingkan dengan sebaik yang mungkin agar mudah kita berikan apa yang diperlukan oleh prospek/pelanggan yang mahukan. Bukan setakat pandai bercakap sahaja tapi buktikan apa yang kita tawarkan benar-benar dapat selesaikan permasalahan mereka. Hulurkan bantuan dan pertolongan dengan keikhlasan yang ada agar keyakinan mereka pada kita boleh diyakini dengan sebaik yang mungkin.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan