Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 12 Mac 2013

SYOKNYA MENERIMA PUJIAN



Sememangnya orang yang melakukan jualan suka dipuji dan diberi ucapan penghargaan. Disebabkan terlalu sibuk mengharapkan pujian dan penghargaan dari orang tidak kira majikan atau pelanggan yang berurusan dengan kita, dengan mudah dan senang akan lebih merasakan apa yang kita lakukan selama ini adalah betul dan benar sahaja. Kerja jualan lebih menumpukan dari pujian dan sanjungan dari pelanggan. Ini yang dirasakan penting dan berguna buat diri kita seolah-olah sebagai satu pendorong dan penaik semangat buat kita melakukan jualan lagi dan lagi.

Sayidina Ali ada berpesan bahawa ‘Barang siapa memuji ku, aku akan cari batu & baling dia dengan batu itu (sebab Sayidina Ali cukup takut menjadi riak dan tinggi diri bila di puji)’. Begitulah pandangan seorang Khalifah yang pernah memerintah dunia yang tidak memandang langsung mengambil kisah tentang pujian orang ramai hanya disebabkan risau dan takut menjadi riak dan takbur. Sama sekali Sayidina Ali akan mengelakkannya sama sekali walaupun terpaksa membaling batu kepada orang yang memujinya tersebut.

Terdapat satu pesanan dari seorang pendeta pula di mana mengatakan bahawa ‘Orang yang bijaksana sentiasa berfikir bagaimana nak membantu atau nak membangunkan orang lain. Orang yang sederhana fokus kepada dirinya dan rutin hariannya. Orang yang jahil dan bodoh fokus kepada keburukan orang lain dan men jaja keburukan orang’. Lakukanlah tindakan seperti orang yang bijaksana dan mampu mengawal diri bagi mendapatkan kemestian dalam bertugas untuk menghulurkan bantuan dan pertolongan kepada prospek/pelanggan yang ditemui agar kita sama-sama dapat menyelesaikan segala masalah yang ditanggungnya selama ini. Nak membantu dan menolong seseorang kena fokus dan beri tumpuan sewajarnya untuk memastikan matlamat utama menolong dan membantu orang dapat dilaksanakan dengan sebaik yang mungkin. Bila melakukan jualan pastikan kita tidak mengumpat orang, bergosip dan menceritakan perkara yang buruk-buruk tentang seseorang di hadapan prospek/pelanggan.

Ada juga orang yang berpesan sebagai satu ingatan ‘Sesiapa yang menegur kita adalah guru kita dan sesiapa yg memuji kita adalah "musuh" kita!’ Hari ini, mari kita perbaiki diri dan berusaha mencari jalan untuk membantu dan menolong orang lain tidak kira apa juga keadaan yang mendatang. Jadikan hari ini hari yg terbaik, mana tahu hari ini hari terakhir untuk kita. Moga Allah sentiasa merahmati dan melindungi diri kita semua di mana juga kita berada akan apa yang kita lakukan terutama tatkala kita melakukan jualan.

Satu pengajaran dan iktibar buat kita agar tidak mudah diri kita ini merasa riak,takbur, bangga diri dan tinggi diri hanya disebabkan menerima pujian dan penghargaan walaupun orang yang memberinya mengatakan ikhlas dalam hati. Berwaspada dan berhati-hati hendaknya agar tidak leka dan alpa. Anggaplah ia sebagai satu cabaran dalam menerima pujian agar kita akan lebih lagi terus berusaha dan bersungguh-sungguh dalam melakukan tugasan. Yang penting niat dan nawaitu kena betul agar apa yang kita lakukan adalah semata-mata untuk membantu dan menolong seramai yang mungkin dan mendapatkan keredaan Allah hendaknya. Dari Iyadh bin Himar Al-Mujashii, Rasulullah SAW bersabda “Sesungguhnya Allah SWT telah mewahyukan kepada ku, agar kamu semua rendah hati, hingga seseorang tidak membanggakan diri terhadap yang lain dan seseorang tidak berbuat aniaya terhadap yang lain” (Hadis Riwayat Muslim).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan