Sering
kali melakukan jualan sudah pasti kita akan keluar dan tidak akan pernah duduk
diam sahaja. Trend terkini kita yang menjual perlu mencari pelanggan dan
bukannya mengharapkan mereka datang menemui diri kita. Baiklah kita merendah
diri dari membiarkan ego kita melambung-lambung naiknya demi mendapatkan
penutupan jualan sebanyak yang termampu. Kerana itu kita di saran untuk
berhemah dan bersopan sentiasa hendaknya terutama sekali ketika bertemu dan
berjumpa dengan prospek/pelanggan.
Apabila
kita keluar dari premis pejabat kita, maka terdapat beberapa perkara yang perlu
kita jaga dan patuhi berdisiplin dalam melakukannya. Jangan main perasan sahaja
membabi buta kelak apa yang kita lakukan ini dibenci dan cukup meluat pula pada
pandangan mata prospek/pelanggan. Hajat di hati ingin mengambil hati dan
perasaan mereka pada hakikatnya tapi secara realiti menjadi lain pula sehingga
tidak terkawal di luar dari jangkaan dan sasaran kita. Perkara-perkara yang
perlu di jangka itu adalah
i.
Keselamatan diri ketika memandu di jalan raya
Ambil sikap berhati-hati
semasa di jalan raya. Jangan main bawa kenderaan seperti kita berada di litar
F1. Sikap memandu yang berhemah dan bersopan di jalan raya perlu di jaga dan
bukan sahaja berhemah dan bersopan hanya di depan prospek/pelanggan sahaja.
Banyakkan beralah selalu bak kata pepatah orang dahulu biar lambat asalkan
selamat.
ii.
Kesihatan diri dan kenderaan perlu dijaga sama
Kesihatan diri perlu
dijaga. Tanpa kesihatan diri yang baik bagaimana kita hendak bertugas melakukan
jualan dengan sebaik yang mungkin. Amalkan pemakanan tambahan dan minta nasihat
dari doktor-doktor perubatan yang dipercayai. Kalau dapat lakukan senaman
selalu lagi baik seperti mana kempen pihak kerajaan sekarang Kempen 10,000
langkah setiap hari. Begitu juga dengan kenderaan kita. Cukup masanya untuk
melakukan servis berkala eloklah dihantar kepada mekanik yang bertauliah.
Periksa sama tayar dan breknya sentiasa. Ada temu janji tapi malangnya
kenderaan kita tersadai tengah jalan bagaimana? Kenderaan perlu dibaiki, masa
temu janji pelanggan perlu dipatuhi. Tidakkah itu menjadi satu masalah besar
buat kita? Oleh itu ambil sikap berhati-hati berwaspada setiap masa buat untuk
diri kita mahupun untuk kenderaan kita secara sama.
iii.
Mematuhi jangka masa waktu yang ditetapkan
Elakkan tiba pada
‘on-time’ apabila melakukan temu janji kepada prospek/pelanggan apatah lagi
kalau lewat walaupun baru lima minit berlalu. Imej kena di jaga janji perlu
dipenuhi. Jangan main semberono sesuka hati sahaja. Kena ada rasa ‘respect’
sedikit pada prospek/pelanggan yang ditemui. Sebaik-baiknya datanglah awal
sekurang-kurangnya lima belas minit di tempat temu janji sebelum waktunya.
Berhati-hati dengan apa yang telah di janjikan.
iv.
Bawa keperluan yang selengkap-lengkap dan
secukup-cukupnya
Jangan bila bertemu
dengan prospek/pelanggan rupa-rupanya ada sahaja benda yang tertinggal seperti
pen, kad perniagaan, borang dan sebagainya yang sepatutnya perlu kita elakkan
sama sekali. Buatlah satu ‘check list’ yang sepatutnya agar apa yang kita
lakukan nampak kesempurnaannya di hadapan prospek/pelanggan yang kita temui.
Takkan nak pinjam hak mereka punya walaupun sebilah pen. Nampak sangat kita tak
ambil berat tugasan kita dan tidak menjaga imej yang sepatutnya. Tolonglah
perkara di jaga sebaik-baiknya dan jangan dibiarkan sama sekali berlarutan
sewenang-wenangnya.
v.
Hormati masa mereka
Setelah bertemu
prospek/pelanggan mereka memaklumkan cuma ada masa 20 minit sahaja maka
pergunakan masa tersebut memberikan penerangan dalam 15 minit sahaja dan
selebihnya sesi soal jawab jika ada. Melainkan beliau meminta agar dapat diteruskan
lagi barulah kita sampaikan mengikut kesesuaian masa mereka. Jangan terlajak
masa sehingga kita abaikan harapan mereka. Kena hormat masa mereka maklumkan
kita pergi ke tempat mereka. Bak kata pepatah masuk kandang kambing mengembek
masuk kandang harimau mengaum. Kita masuk ke tempat orang kena pastikan betapa
kita cukup berhemah dan bersopan bila berada di tempat orang ikut apa yang mereka
mahukan.
vi.
Berdoa sentiasa kepada Allah
Firman Allah bermaksud ‘Dan
kepada Tuhan mu sahaja hendaklah Engkau memohon (Apa Yang Engkau gemar dan ingini)’
(Surah Asy Syarh Ayat 8). Ini janji Allah maka pergunakanlah sebaik mungkin
memohon kepada Allah meminta bantuan dan pertolongan dari Nya agar apa yang
kita lakukan dalam bidang jualan sentiasa dipermudahkan dan sentiasa dibuka
hati dan perasaan prospek/pelanggan agar mudah menerima apa juga yang kita
tawarkan kepada mereka.
Lakukanlah
dengan sebaik mungkin tanpa perlu merasa risau atau curiga. Ambil sikap
berhati-hati dan berwaspada selalu agak tiada perkara-perkara di luar dugaan
kita boleh berlaku dan terjadi. Tahu apa yang kita lakukan dan jangan sama
sekali lakukan perkara-perkara yang pelik dan bukan mengikut tata susila dalam
pekerjaan. Berusahalah dengan sebaik mungkin dan selepas itu bertawakal kepada
Allah kerana kita telah berusaha dengan sebaik yang mungkin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan