Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 5 Mac 2013

18 KESILAPAN YANG TIDAK DISEDARI



Tiada siapa yang melakukan jualan suka melakukan kesilapan ataupun kesalahan. Tanyalah pada sesiapapun, sudah pasti jawapannya sama iaitu tidak mahu melakukan sama sekali apa juga perkara-perkara yang boleh mencacat kan lagi dalam usaha melakukan kesilapan. Biarlah kesempurnaan berlaku dan terjadi ketika melakukan jualan agar pada presentasi mahupun selepas penutupan jualan berlaku setiap pelanggan yang berurusan dengan kita sudah pasti akan memberikan pujian dan penghargaan yang positif terhadap diri kita di kemudian hari. Kerana itu kita akan cukup mengelak dalam melakukan sebarang kesilapan mahupun kesalahan apabila melakukan jualan.

Walaupun begitu kadang-kadang kita pasti tidak menyedari bahawa tindakan kita kadang-kadang tanpa kita sedari sebenarnya telah melakukan juga kesilapan dan kesalahan. Walaupun ia nya kecil dan tidak serius mana namun imej kita sebagai orang yang melakukan jualan perlu dijaga dengan sebaik yang mungkin. Jangan sampai ada orang yang mencemuh dan mengata di belakang kita pula. Natijahnya tidak baik sama sekali dalam kita menjaga karier kita dalam bidan jualan ini. Kerana itu lebih baik kita mengambil langkah yang berhati-hati agar kita sewenang-wenangnya melakukan perkara yang sekecil-kecilnya pada sebarang kesilapan dan kesalahan.

Antara perkara-perkara yang dilakukan tanpa kita sedari adalah

i.             Permulaan bicara dengan ‘Hai, Apa khabar!’

ii.           Bazirkan masa mencuba beberapa kali untuk menjalinkan perhubungan dengan seseorang dengan harapan mendapatkan jualan darinya

iii.          Semasa presentasi lebih ghairah bercerita tentang produk pesaing dari produk yang kita tawarkan

iv.          Latar belakang syarikat atau organisasi tidak disentuh sama sekali

v.            Pemburuan leads yang pastinya bukan sasaran pelanggan kita

vi.          Penampilan diri yang selekeh dan yang tidak dijaga penampilannya

vii.        Mulut yang berbau busuk apatah lagi terlalu celopar bila bercakap

viii.       Tidak berjabat tangan (sesama sejenis)

ix.         Sibuk melihat atau menjeling nota semasa presentasi dilakukan

x.           Tergagap-gagap semasa memberikan penerangan atau presentasi

xi.         Adanya darah gemuruh atau mudah panik sehingga teraba-raba tidak tahu apa yang hendak dilakukan tindakan seterusnya

xii.        Tidak memberi peluang langsung kepada prospek/pelanggan yang ditemui bercakap atau memberi pendapat sepatutnya

xiii.      Soalan-soalan yang dikemukakan banyak pertindihan atau berulang-ulang sama maksudnya

xiv.      Mudah bangga diri apabila dipuji oleh prospek/pelanggan atau apabila berjaya mendapat penutupan jualan

xv.        Mudah merasa malu yang amat sangat apabila bertemu dan berhadapan dengan prospek/pelanggan

xvi.      Ketepatan masa yang tidak di jaga sepatutnya hanya 15 minit sahaja yang dibenarkan rupa-rupanya terlajak sehingga 30 minit. Hargai masa orang yang memberi peluang kepada kita juga.

xvii.     Elakkan sama sekali apabila lain yang ditanya lain pula kita memberi jawapannya

xviii.   Jangan mudah tersengeh-sengeh terutama pada peringkat penutupan jualan, bila disahkan lagi untuk menerima tawaran tapi kita merasakan macam dah terima tawaran tersebut

Nampak kecil tapi kalau tidak dijaga dengan sebaik yang mungkin akan mengakibatkan ia nya menjadi satu tabiat yang sukar untuk dikikis dengan sebaik yang mungkin. Bukan juga tanpa kita sedari yang boleh men cacat kan kegiatan kita dalam melakukan jualan. Ubah segera agar tidak berlarutan dan menjadi tegar. Kerana setiap apa juga kesilapan dan kesalahan yang dilakukan pasti ada jalan penyelesaian yang terbaik sebagai satu solusi yang berguna kepada kita. Yang penting jangan sama sekali mudah kecewa dan berputus asa untuk tidak sama sekali berubah daripada sering melakukan kesalahan dan kesilapan kepada perbuatan yang disukai dan dipuji oleh orang lain. Demi karier tidak salahkan untuk berubah yang penting bila dah tahu perkara tersebut ada salah dan silapnya jangan sama sekali diulangi lagi dan lagi di masa hadapan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan