Tiada siapa yang melakukan jualan suka melakukan
kesilapan ataupun kesalahan. Tanyalah pada sesiapapun, sudah pasti jawapannya
sama iaitu tidak mahu melakukan sama sekali apa juga perkara-perkara yang boleh
mencacat kan lagi dalam usaha melakukan kesilapan. Biarlah kesempurnaan berlaku
dan terjadi ketika melakukan jualan agar pada presentasi mahupun selepas
penutupan jualan berlaku setiap pelanggan yang berurusan dengan kita sudah
pasti akan memberikan pujian dan penghargaan yang positif terhadap diri kita di
kemudian hari. Kerana itu kita akan cukup mengelak dalam melakukan sebarang
kesilapan mahupun kesalahan apabila melakukan jualan.
Walaupun begitu kadang-kadang kita pasti tidak
menyedari bahawa tindakan kita kadang-kadang tanpa kita sedari sebenarnya telah
melakukan juga kesilapan dan kesalahan. Walaupun ia nya kecil dan tidak serius
mana namun imej kita sebagai orang yang melakukan jualan perlu dijaga dengan
sebaik yang mungkin. Jangan sampai ada orang yang mencemuh dan mengata di belakang
kita pula. Natijahnya tidak baik sama sekali dalam kita menjaga karier kita
dalam bidan jualan ini. Kerana itu lebih baik kita mengambil langkah yang
berhati-hati agar kita sewenang-wenangnya melakukan perkara yang
sekecil-kecilnya pada sebarang kesilapan dan kesalahan.
Antara perkara-perkara yang dilakukan tanpa kita
sedari adalah
i.
Permulaan bicara dengan
‘Hai, Apa khabar!’
ii.
Bazirkan masa mencuba
beberapa kali untuk menjalinkan perhubungan dengan seseorang dengan harapan
mendapatkan jualan darinya
iii.
Semasa presentasi lebih
ghairah bercerita tentang produk pesaing dari produk yang kita tawarkan
iv.
Latar belakang syarikat
atau organisasi tidak disentuh sama sekali
v.
Pemburuan leads yang
pastinya bukan sasaran pelanggan kita
vi.
Penampilan diri yang
selekeh dan yang tidak dijaga penampilannya
vii.
Mulut yang berbau busuk apatah
lagi terlalu celopar bila bercakap
viii.
Tidak berjabat tangan
(sesama sejenis)
ix.
Sibuk melihat atau
menjeling nota semasa presentasi dilakukan
x.
Tergagap-gagap semasa
memberikan penerangan atau presentasi
xi.
Adanya darah gemuruh
atau mudah panik sehingga teraba-raba tidak tahu apa yang hendak dilakukan
tindakan seterusnya
xii.
Tidak memberi peluang
langsung kepada prospek/pelanggan yang ditemui bercakap atau memberi pendapat
sepatutnya
xiii.
Soalan-soalan yang
dikemukakan banyak pertindihan atau berulang-ulang sama maksudnya
xiv.
Mudah bangga diri
apabila dipuji oleh prospek/pelanggan atau apabila berjaya mendapat penutupan
jualan
xv.
Mudah merasa malu yang
amat sangat apabila bertemu dan berhadapan dengan prospek/pelanggan
xvi.
Ketepatan masa yang
tidak di jaga sepatutnya hanya 15 minit sahaja yang dibenarkan rupa-rupanya
terlajak sehingga 30 minit. Hargai masa orang yang memberi peluang kepada kita
juga.
xvii.
Elakkan sama sekali
apabila lain yang ditanya lain pula kita memberi jawapannya
xviii. Jangan mudah tersengeh-sengeh terutama pada peringkat penutupan jualan,
bila disahkan lagi untuk menerima tawaran tapi kita merasakan macam dah terima
tawaran tersebut
Nampak kecil tapi kalau tidak dijaga dengan sebaik
yang mungkin akan mengakibatkan ia nya menjadi satu tabiat yang sukar untuk
dikikis dengan sebaik yang mungkin. Bukan juga tanpa kita sedari yang boleh men
cacat kan kegiatan kita dalam melakukan jualan. Ubah segera agar tidak
berlarutan dan menjadi tegar. Kerana setiap apa juga kesilapan dan kesalahan
yang dilakukan pasti ada jalan penyelesaian yang terbaik sebagai satu solusi
yang berguna kepada kita. Yang penting jangan sama sekali mudah kecewa dan
berputus asa untuk tidak sama sekali berubah daripada sering melakukan
kesalahan dan kesilapan kepada perbuatan yang disukai dan dipuji oleh orang
lain. Demi karier tidak salahkan untuk berubah yang penting bila dah tahu perkara
tersebut ada salah dan silapnya jangan sama sekali diulangi lagi dan lagi di masa
hadapan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan