Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 25 Mac 2013

Keharmonian Dalam Jualan



Kita yang hidup di dunia ini semua orang mahukan keharmonian, keamanan dan dalam keadaan yang tenang. Tidak menyerabutkan kepala apatah lagi berada dalam keadaan yang memeningkan kepala. Memerlukan keamanan dan keharmonian yang diperlukan semuanya perlu bermula dari dalam hati kita sendiri. Kita yang kena lakukan dahulu supaya orang lain pula akan mengikutinya pula. Tak perlu disuruh tak perlu diawasi semuanya kena lakukan atas dasar dan sebab tiada kekacauan dan keributan apabila kita melakukan jualan. Jangan bila ada sahaja yang berlaku di hadapan kita habis semuanya menuding jari menyalahkan orang lain tanpa ada sebarang alasan yang kuat dan kukuh boleh diberikan.

Apa yang dimaksudkan dengan keharmonian atau keamanan dalam jualan ini adalah

i.             Jangan bergaduh kerana seorang prospek/pelanggan dengan rakan sekerja yang lain

Perkara yang menyedihkan apabila terdapat pertengkaran, ke tidak puas an hati dan pergelutan kerana masing-masing merasakan seorang prospek/pelanggan ini adalah kepunyaan mutlak dirinya walaupun menyedari prospek/pelanggan tersebut bukan kita yang berhak ke atasnya. Jangan pula sampai berdendam dan memusuhi orang yang berjaya mendapatkan prospek/pelanggan berkenaan hanya kerana kita gagal dalam melakukan susulan dan menjaganya dengan baik. Jangan ada salah menyalahkan dan buruk sangka berlaku antara satu sama yang lain tapi sepatutnya beralah demi menjaga imej organisasi dan institusi yang kita wakili. Nama baik perlu dijaga. Hilang seorang bukan bermakna hilang akan segala-galanya. Sentiasa ada sifat reda dengan apa yang berlaku sebagai satu ujian dan dugaan dari Allah.

ii.           Berkawan bukan memburuk-buru kan pesaing yang ada di pasaran

Jangan main hentam dan mengatakan yang buruk-buruk tentang pesaing yang menawarkan produk yang sama seperti kita. Bukan juga untuk memuji tapi jadikan sebagai satu perbandingan yang baik di dalam satu pasaran yang terbuka agar prospek/pelanggan yang ditemui lebih jelas dan faham akan produk kita jika dibandingkan dengan pesaing. Tiap produk yang dikeluarkan sudah tentu ada baik dan buruknya. Berikan kekuatan produk kita tanpa perlu memburukkan produk pesaing. Prospek/pelanggan sudah pasti akan lebih menghormati kepada kita jika tata susila dalam melakukan jualan dijaga dengan baik sama sekali.

iii.          Pelihara sebaik mungkin aib orang lain

Tidak perlu memburuk-burukkan seseorang asalkan produk kita laku dan diterima oleh seseorang. Menjaga aib orang lebih utama agar orang lain turut sama menjaga aib kita jika ada. Jangan mudah mengatakan pelbagai sikap, sifat dan tingkah laku yang negatif dan dibenci orang kelak nanti pelbagai tohmahan pula jatuh menimpa ke atas kita. Peliharalah sebaik yang mungkin agar kita tahu menjaga setiap rahsia orang baik tentang prospek/pelanggan yang ditemui, pesaing, rakan sekerja mahupun majikan kita sendiri. Sentiasa fahami setiap manusia yang dijadikan di dunia ini tiada seorang pun yang sempurna Allah jadikan.

iv.          Elakkan ber gossip dan melakukan fitnah

Tolong jaga mulut kita dari suka dan gemar ber gossip seterusnya menyebarkan fitnah yang bukan-bukan. Orang jualan suka menjual sahaja dan cukup tidak suka ber gossip apatah lagi menyebarkan fitnah di seluruh alam. Bak kata Prof Dr Muhaya, kita hidup ini, mulut kita hendak dijadikan mulut syurga atau mulut neraka? Semuanya kena dijaga dengan baik dan elok sama sekali. Dosa orang yang menyebarkan fitnah lebih besar dosanya dari dia berzina dengan ibunya sendiri. Cukup besar hukuman yang Allah berikan. Maka berhati-hatilah dengan mulut kita

v.            Berfikir dahulu bukan riuh dahulu

Setiap berita atau cerita yang kita terima pastikan disiasat dahulu kesahihannya terlebih dahulu. Jangan main sebarkan sahaja terlebih dahulu hanya kerana takutkan cerita sensasi tersebut menjadi basi dan bukan orang yang pertama yang menyampaikannya. Kena pastikan ada betulnya dalam setiap berita atau cerita yang mahu atau ingin kita sampaikan. Jangan hanya kerana kita terlalu ghairah dan berseronok habis kita sebarkan ia terlalu cepat sehingga tanpa kita sedari terdapat implikasi yang tidak baik akan berlaku tanpa kita sedari. Kalau betul tidak mengapa tapi kalau berita tersebut adalah tidak betul dan palsu bagaimana? Sudah pasti di masa hadapan apa juga berita atau cerita yang kita sampaikan orang ramai tidak akan mempercayainya lagi akan kredibiliti dan personaliti diri kita sendiri. Bukan itu dinamakan kita sendiri yang mencari penyakit? Tepuk dada tanyalah pemikiran kita sendiri.

Kalau ini yang dilakukan oleh kita sudah pasti karier kita dalam melakukan jualan pasti amat menyeronokkan melakukan jualan. Jangan mudah melatah dan menggembar-gemburkan sesuatu yang kecil menjadi sensasi. Peliharalah dengan sebaik yang mungkin agar kita tergolong dalam golongan orang-orang yang benar-benar menjaga kariernya melakukan jualan. Tugasan kita sememangnya sentiasa berinteraksi dengan orang ramai dan memerlukan tingkah laku dan akhlak yang baik dan sempurna sahaja. Jangan ingat melakukan yang baik hanya bersolat dan tunaikan rukun Islam dan rukun Iman sahaja tapi lebih dari itu. Hubungan kita dengan manusia juga harus dipelihara dan dijaga dengan sebaik yang mungkin agar siapa juga prospek/pelanggan yang kita temui sudah pasti akan cukup mudah dan mesra untuk kita berinteraksi dan berkomunikasi dengannya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan