Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 2 Mac 2013

JANGAN MAKAN DAHULU




Pengalaman di sebuah kedai buku pada hari Ahad baru-baru ini amat menyedihkan saya. Bertujuan pada awalnya untuk membeli buku-buku yang berada di situ terpaksa dibatalkan begitu sahaja. Sememangnya amat menyedihkan dan amat mengecewakan dengan apa yang telah saya sendiri lalui. Kedai buku tersebut yang kebetulan ada seorang sahaja pembantu yang ada sedang sibuk menyusun buku-buku baru di rak-rak yang difikirkan cukup strategi dibuatnya sehingga pelanggan-pelanggan yang keluar masuk tidak sempat beliau layan dan bertanyakan apakah gerangan buku yang perlu dicari. Bagi saya itu tidak mengapa kerana saya sendiri lebih gemar mencarinya sendiri dan membelek-belek buku yang berada di situ.

Masalah yang timbul yang memberikan impak ketidakselesaan pada saya kenapa saya harus membatalkan sahaja niat saya untuk tidak terus membelinya adalah kerana disebabkan oleh juruwangnya (mungkin juga tuan punya kedai) yang boleh makan nasi di kaunter pembayaran! Memang waktu tersebut adalah waktu untuk makan tengah hari tapi rasanya tidak boleh dijadikan sebab untuk membolehkan makan di tempat pembayaran pembelian dilakukan. Dengan bau lauk pauk yang begitu kuat menghinggapi hidung saya terasa amat meloyakan tekak saya yang sepatutnya juruwang tersebut jangan sama sekali makan di tempat pembayaran tersebut. Di situ bukan tempat makan kerana di situlah para pembeli berkumpul untuk melakukan pembayaran wang.

Di sinilah kesilapannya, moga jika kita melakukan jualan pastikan jangan makan tempat kita melakukan jualan. Makanlah di tempat yang disediakan atau di kedai makan. Bukan semua orang suka melihat kita makan di tempat kita menjalankan perniagaan walaupun tapak perniagaan tersebut kita punya dan hak mutlak kita. Sepatutnya kita kena hormat pada prospek/pelanggan kita yang datang menyerah diri mahu berurus niaga dengan kita. Fikirkan sebaik-baiknya jangan pentingkan diri sendiri ketika melakukan jualan. Sepatutnya bantu dan tolong orang yang ingin membeli agar penutupan jualan dengan mudah kita boleh peroleh. Semoga ia nya menjadi iktibar buat kita semua.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan