Dah
nama pun manusia. Bermakna mesti ada kekurangan pada diri kita secara
automatiknya. Jangan dipandang pada kekuatan yang ada bersama kita sahaja tapi
kena lihat dan sedari apa kelemahan juga yang ada dengan kita. Semuanya perlu
dilakukan agar mana-mana kelemahan yang ada dapat kita hindari dan elakkan sama
sekali. Kalau ada musibahnya nanti sekurang-kurangnya kita tahu apa yang perlu
kita awasi dan fahami tindakan sepatutnya kita ambil. Antara tindakan yang
perlu kita ambil perhatian dan ambil berat adalah perasaan marah kita. Jangan
dibiarkan perasaan marah ini berlaku dan mengawal diri kita kerana sifat marah
ini adalah syaitan di mana akan lebih mudah mengawal diri kita dari diri kita
sepatutnya. Sabda Rasulullah SAW ‘Orang kuat itu bukanlah yang menang dalam
pertempuran tetapi orang kuat adalah yang mampu menahan nafsu marahnya’ (Hadis
Riwayat Bukhari dan Muslim).
Betapa
hebatnya kalau kita dapat menahan kemarahan kita dalam melakukan jualan.
Prospek/pelanggan akan lebih menghormati tindakan kita kalau kita dapat
mengawal, menghindari dan menyimpan marah kita di hadapan mereka. Walaupun
mungkin menyakitkan hati kita kesabaran yang tinggi amat diperlukan sama
sekali. Kerana itu dalam kita melakukan jualan kawallah sebaik-baik marah kita
dengan
i.
Sentiasa tenang, tabah dan bersabar
Firman Allah bermaksud
Iaitu ‘orang-orang Yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan
orang-orang Yang menahan kemarahannya, dan orang-orang Yang memaafkan kesalahan
orang. dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang Yang berbuat perkara-perkara
Yang baik’ (Surah Ali Imran Ayat 134). Tidak kiralah bertemu dengan siapa pun
baik majikan, rakan sekerja, prospek/pelanggan mahupun orang ramai semasa
berkomunikasi dan berinteraksi selalulah diamalkan sikap bersabar dan tenang
sahaja. Jangan kelam kabut dan melayan hati yang nak rasa marah sahaja hanya
disebabkan kelakuan atau tabiat orang yang kita bertemu ini begitu
menjengkelkan atau membuatkan kita mudah merasa marah. Bawa bertenang dan rilek
selalu agar siapa pun yang bertemu dengan kita begitu mudah dan terbuka hati
apabila bersembang dan bercakap dengan kita.
ii.
Berikan perhatian yang sewajarnya
Beri tumpuan dan fokus
akan apa yang kita lakukan. Kalau asyik nak marah sahaja, macam mana kita nak
buat tugasan kita dengan baik dan sempurna. Kalau kita dapat kawal kemarahan
kita sudah tentu sesiapapun akan naik segan dan malu untuk berinteraksi dengan
kita kalau kita sentiasa ‘cool’ dan tenang sentiasa. Selagi kita boleh kawal
diri kita atasi kemarahan kita sudah tentu apa juga keadaan yang berlaku dan
terjadi yang membolehkan kita mudah merasa marah akan dapat ditangani dengan
sebaik yang mungkin.
iii.
Jangan terus menjual
Rasulullah bersabda “Apabila ada salah seorang di antara kamu dalam keadaan marah
sedangkan dia berdiri maka hendaklah dia duduk, agar kemarahannya hilang,
apabila masih belum lagi reda maka hendaklah dia berbaring” [Hadis Riwayat
Abu Daud]. Bagi keadaan yang tidak terkawal lagi, sebaik-baiknya tinggalkan
sahaja tempat tersebut secara berhemah dan bersopan walaupun kita akan
kehilangan penutupan jualan pada hari tersebut. Secara logik akalnya memang
merugikan tapi mana tahu hanya kerana tindakan terbaik kita bagi menjauhkan diri
dari mengakibatkan marah kita mudah berlaku dan terjadi. Lebih baik kita ambil
tindakan positif dahulu dan insyaAllah setiap yang berlaku itu ada hikmah nya
yang pasti kita tidak akan tahu apa sebenarnya situasi yang tidak kita ketahui
lagi berlaku dan terjadi.
iv.
Merendah diri dan bersopan
Tindakan yang sepatutnya
dan semestinya kita lakukan pada orang yang kita temui. Lebih baik kita
sentiasa merendah diri, berhemah dan bersopan. Banyakkan memberikan ucapan
terima kasih dan mohon kemaafan kerana itu akan membolehkan kita berada dalam
keadaan yang selesa. Bila kita menjual dalam keadaan yang selesa maka ia lebih
mudah untuk mendapatkan penutupan jualan dari prospek/pelanggan yang ditemui.
Wujudkan suasana yang ceria dan menyeronokkan dari keadaan menjadi tegang dan
panas berlaku antara kita dengan prospek/pelanggan.
v.
Fahami personaliti mereka
Tindakan sebaik-baiknya.
Lebih baik ambil tahu dari terus buat tak tahu. Sekurang-kurangnya kita dah
bersedia dengan apa yang sepatutnya. Kena dengan orang yang penyabar amat
melegakan tapi bagaimana bertemu dengan orang yang pemarah atau suka-suka buat
marah? Semuanya sedikit sebanyak kena ambil tahu. Mungkin kita ke premis tempat
kerjanya boleh bertanya dahulu dengan orang lain yang mengenali diri
prospek/pelanggan tersebut ataupun rakan sekerja yang kebetulan berada di situ
sebelum kita bertemu dengannya. Bila dah tahu sekurang-kurangnya kita dah boleh
hadapi macam mana situasinya nanti.
vi.
Bersangka baik
Sikap yang dimuliakan oleh
Rasulullah SAW yang berkehendakkan kita sentiasa bersangka baik dan jangan
bersangka buruk terlebih dahulu. Kita tidak mengenali seseorang
prospek/pelanggan yang kita temui dengan lebih mendalam lagi, oleh itu ambil
tindakan sepatutnya agar kita perlu bersangka baik terhadap dirinya terlebih
dahulu. Berhemah dan bersopan santunlah seolah-olah kita amat menghormati
dirinya. Bila kita amat mudah bersangka baik ini bermakna kita akan dapat
mengawal diri kita dengan lebih baik sama sekali dari kita menunjukkan sikap
marah kita kepada mereka.
Kawalan
dalaman amat penting kerana budi bahasa yang baik ditambah dengan budi pekerti
dan pertuturan yang mempesonakan sudah pasti kemarahan kita boleh dikawal
walaupun kita dalam keadaan kepenatan. Marah adalah mainan syaitan. Sekali kita
dapat mengawalnya sampai bila-bila sudah pasti kita boleh melakukannya.
Ganjarannya amat hebat. Bukan sahaja di dunia tetapi di akhirat sama. Sabda
Rasulullah SAW ‘Siapa yang menahan marah, padahal ia boleh melepaskan
kemarahannya, maka kelak pada hari kiamat, Allah akan memanggilnya di depan
sekalian makhluk. Kemudian, disuruhnya memilih bidadari sekehendaknya." (Hadis
Riwayat Abu Daud - At-Tirmidzi). Begitulah hebatnya kalau kita dapat menahan
kemarahan kita di waktu kemarahan kita berada di puncak. Firman Allah bermaksud
‘Dalam pada itu (ingatlah), orang Yang bersabar dan memaafkan (kesalahan orang
terhadapnya), Sesungguhnya Yang demikian itu adalah dari perkara-perkara Yang
dikehendaki diambil berat (melakukannya)’ (Surah As Syura Ayat 43). Inilah
tindakan sebaik-baiknya agar apa yang kita lakukan sentiasa dihormati orang dan
bukannya kerana orang takut kepada kita hanya kerana kita suka memarahi orang
lain terutamanya kepada prospek/pelanggan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan