Bila
kita dapat sebarang nama-nama leads kadang-kadang terasa pening pula melihat
leads yang kita peroleh dan dapati. Pening disebabkan tak tahu bagaimana untuk
melakukannya hanya disebabkan terasa begitu banyak pula diperoleh sehingga nak
mulakan yang mana satu habis terbantut dibuatnya. Inilah sikap negatif yang
perlu dikikis agar kita tidak serabut dan memeningkan diri sendiri dengan apa
yang kita peroleh. Sebaiknya-sebaik bersyukur ke hadrat Allah atas kurniaannya
bagi membolehkan kita dapat lagi untuk meneruskan pencarian prospek seperti
mana yang dimahukan.
Apa
yang kita peroleh sepatutnya kita perlu susun satu persatu melakukan saringan
awal semua senarai nama yang kita peroleh boleh atau tidak untuk diguna pakai.
Lakukan sebaik mungkin kerana inilah peringkat utama sebelum kita melakukan
jualan. Pilihan yang baik akan menghasilkan keputusan yang baik. Kerana itu
saringan perlu dilakukan dan bukannya melakukan seorang demi seorang untuk
dihubungi.
Dalam
memastikan kita memperoleh leads yang baik, adalah disarankan kita melakukan
perkara-perkara yang berikut
i.
Ambil senarai leads yang ada agar saringan boleh
dilakukan terutamanya di waktu petang. Kenapa di waktu petang dan bukannya pagi?
Ini adalah kerana di waktu pagi adalah masa yang kebiasaannya sesuai untuk
melakukan panggilan telefon kepada prospek/pelanggan bagi mendapatkan temu
janji seperti mana yang disasarkan.
ii.
Sebaik-baiknya sedia satu register tentang apa yang kita
lakukan agar dapat dielakkan pertindihan nama, terpanggil dua kali atau
terlepas pandang pada senarai nama-nama yang dibekalkan atau diterima. Tak kan melakukan
catatan pun menjadi sesuatu yang membebankan.
iii.
Kemas kini sentiasa secara konsisten apa yang telah kita
lakukan sama ada gagal atau berjaya peroleh temu janji. Kena ada disiplin dan kerajinan
yang konsisten dalam melakukannya.
iv.
Sasarkan setiap hari paling kurang pun sebanyak 10
panggilan telefon perlu dilakukan tanpa gagal. Sekali kita gagal dalam
melakukan perkara ini lambat laun akan merebak pula sifat malas, boring dan membosankan
kita untuk melakukannya di masa hadapan.
v.
Sasarkan pelanggan yang mana kita mahukan. Dari
pendapatan bergaji, gaya kehidupan, sumber rujukan atau tempat kerjanya
memainkan faktor penting dalam pemilihan dan saringan yang kita lakukan.
Semuanya adalah berdasarkan produk apa yang kita tawarkan kepada mereka untuk
siapa, bagaimana, kenapa dan untuk apa. Perlu bijak dalam melakukan pemilihan
yang betul dan tepat
vi.
Simpan baik-baik semua senarai leads yang sedia ada
ataupun yang diterima. Tujuannya adalah untuk bekalan rujukan kita sekali lagi
di masa hadapan. Jangan dibuang atau disorok terus kerana ia nya sudah pasti
menjadi rujukan kita semula di masa hadapan. Cuma masa sahaja yang menentukan
segala-galanya.
Berusahalah
dengan sebaik yang mungkin agar keputusan yang dikehendaki boleh diperoleh
dengan sebaik yang mungkin. Jangan dibiarkan sama sekali terbiar begitu sahaja
hanya disebabkan kita merasakan ‘Direct Approach’ adalah jalan penyelesai yang terbaik
untuk kita. Mungkin pengalaman pertama agak kekok tapi lama kelamaan sudah
pasti boleh dilakukan dan tahu prospek/pelanggan yang macam mana boleh kita
cari dan peroleh. Jangan malu untuk bertanya pada orang yang lebih mahir dan
pandai daripada kita. Selagi kita belajar selagi itulah ilmu yang ada akan
ditambah dan ditambah dalam diri sendiri. insyaAllah perkara yang sering dan
selalu kita lakukan secara konsisten sudah pasti akan lebih memahirkan lagi
kita untuk cari, saring dan pilih prospek/pelanggan yang macam mana kita
mahukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan