Bila
dah silap dan sedari dengan cepat jangan ditangguhkan lagi tindakan kita. Kita
melakukan jualan kena berikan yang terbaik kepada prospek/pelanggan yang
ditemui agar kita tidak mudah dikecam apatah lagi langsung tidak dipercayai di kemudian
hari. Akibat dan kesan buruknya nanti bukan prospek/pelanggan tapi diri kita
sendiri juga. Antara tindakan-tindakan yang perlu kita lakukan apabila kita
telah sedari dan ketahui apabila kesilapan dan kesalahan telah berlaku adalah
dengan cara
i.
Berkata benar akui apa yang telah dilakukan
Dengan segera mohon kemaafan dengan cepat agar mereka boleh menerima kesilapan dan kesalahan
yang telah kita lakukan. Elakkan dari berlarutan terlalu lama kerana ia nya
akan memberi kesan yang panjang kepada karier jualan kita sendiri. Bukan
setakat memohon kemaafan sahaja, tetapi juga kena berjanji kepada pelanggan
tersebut agar perkara yang berlaku ini tidak sama sekali kita ulangi lagi di
masa hadapan apabila berurusan lagi.
ii.
Jangan malu untuk berterus terang
Apa yang telah berlaku dan terjadi, maklumkan apa yang
sebenarnya berlaku dengan pengakuan yang jujur dan ikhlas. Jangan menipu pula
apatah lagi habis semuanya mahu dikelentong pula. Ingat Allah dan balasan dari
Allah gara-gara kita menipu. Berterus terang itu adalah baik walaupun pahit
untuk ditelan dan diterima.
iii.
Bertanggungjawab sepenuhnya
Diri sendiri lakukan diri sendirilah kena
bertanggungjawab. Jangan lari dari tanggungjawab. Bersabar, tabah dan bertenang
kerana kita kena ambil sikap mengakui apa yang telah kita lakukan. Firman Allah lagi bermaksud “Dan hendaklah
mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahawa Allah
mengampuni mu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (Surah
An-Nuur Ayat 22)
iv.
Jalankan amanah dan kembali matlamat apa sebenarnya
Pikullah amanah dan tanggungjawab yang sebenarnya agar
pelanggan yang berurusan dengan kita mengetahui yang kita adalah seorang yang
berwibawa dan menjalankan tugasan jualan seperti mana yang diharapkan. Berikan
perkhidmatan yang terbaik agar keyakinan pelanggan tidak terhakis dan hilang
begitu sahaja. Manfaatkan segala kelebihan yang ada pada diri kita sendiri agar
kita tahu apa yang sepatutnya kita lakukan.
v.
Jangan aniaya prospek/pelanggan
Firman Allah SWT maksudnya “Dan orang-orang yang
menyakiti orang-orang mukmin dan mukminat tanpa kesalahan yang mereka per buat,
maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata“
(Surah al Ahzab
Ayat 58). Elakkan sama sekali agar kita tahu apa yang boleh atau yang tidak
boleh kita lakukan dalam kita menjual. Jangan sama sekali kita menganiaya orang
yang kerana terlalu sibuk mengejar pendapatan dan keuntungan semata-mata.
vi.
Ingat dosa pahala
Firman Allah SWT maksudnya “Sesungguhnya orang-orang
munafik itu menipu Allah sedangkan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan
apabila mereka berdiri untuk bersolat mereka berdiri dengan malas, mereka
bermaksud riyak dengan solat di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut
nama Allah kecuali sedikit sekali“. (An Nisa,
142). Ambillah langkah selamat kerana Allah sudah tentu tidak mahu kita menipu
sama sekali.
Jangan
malu dan segan apatah lagi buat tahu saja. Hadapi dengan baik, berinteraksi
dengan berhemah dan jangan sama sekali lari dari masalah yang dihadapi.
Anggaplah apa yang telah berlaku dan terjadi sebagai satu hikmah dan ujian dari
Allah SWT agar kita tidak sama sekali merasakan sebagai satu bebanan dan
kepayahan dalam melakukan tugasan jualan. Beri keyakinan kepada pelanggan agar
pelanggan faham apa tugasan sebenar kita iaitu sentiasa membantu dan selesaikan
apa permasalahan yang beliau tanggung selama ini. InsyaAllah Allah SWT akan
sentiasa membantu umatnya yang sentiasa melakukan tugasan jualan ini secara
jujur dan benar sahaja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan