Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 17 Mac 2013

Bila dah tak puas hati



Terkejut dengan iklan yang dijumpai sekitar Alor Star ini. Bukan untuk memburukkan lagi keadaan, cuma perlu di ambil iktibar dan pengajaran atas apa yang berlaku. Inilah keadaan kalau si pelanggan kalau dah marah akan sanggup melakukan apa juga demi memberitahu kepada sesiapapun juga tentang keperitan dan kesukaran yang beliau tanggung selama ini. 



Sesuatu yang perlu di fikirkan apabila penutupan jualan berjaya dilakukan adalah sampai ke tahap manakah kepuasan pelanggan yang menerima tawaran telah kita jaga dan lakukan. Apabila seseorang pelanggan mengatakan ke tidak puas an hatinya sudah tentu pelbagai cara akan dilakukan. Adakah imej seperti ini yang kita mahukan dan menjadi satu kepuasan di hati kita? Apa guna kita lakukan jualan kalau hebahan mulut dan penyebaran kain rentang berada di merata tempat memburuk-burukkan jenama produk yang kita tawarkan? Sudah pasti akan memberi impak yang cukup besar kepada jualan dan perniagaan kita. Akan terjejas teruk  akibatnya.

Bukan untuk mengaibkan perkara ini tetapi bagi kita yang melakukan jualan ambillah ini sebagai satu iktibar dan pengajaran yang berguna. Jaga dan semailah akan keakraban dan jalinan persahabatan ke atas pelanggan yang menerima tawaran kita di mana perlu dijaga dengan sebaik yang mungkin. Bila ada aduan, komplen atau ke tidak puas an hati terjadi dan berlaku ambillah langkah yang sewajarnya agar perkara yang mulanya dianggap kecil boleh diselesaikan segera dan tidak di gembar gemburkan sesuka hati oleh pelanggan atas sesuatu perkara yang mendatangkan impak yang negatif dan memalukan. Imej kita sebagai seorang yang menjual perlu di jaga dengan sebaik yang mungkin sehingga akhir hayat kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan