Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 1 Mac 2012

SIFAT MANUSIA DALAM PERHUBUNGAN


Melakukan jualan bermakna kita sentiasa perlu untuk berhubung dengan orang ramai terutama kepada prospek/pelanggan yang disasarkan. Berhubung dan menemui prospek/pelanggan yang disasarkan akan membolehkan kita untuk berinteraksi dengan lebih mendalam lagi agar hasrat bagi melakukan jualan akan menghasilkan penutupan jualan seperti mana yang dikehendaki oleh kita sendiri. Dorongan dan kesungguhan kita melakukan jualan akan lebih terserlah dengan sendirinya apabila kita mampu dan boleh melaksanakannya dengan sebaik yang mungkin.

Perhubungan dalam memastikan yang ada pada kita dalam menemui kaedah berkesan dalam  berkomunikasi dengan prospek/pelanggan kita amat penting buat kita mempraktikkannya sebaik yang mungkin. Apa yang perlu kita lakukan kini adalah kita perlu mengetahui tentang sifat-sifat manusia terutama orang yang kita temui agar senang dan mudah bagi kita membina dan melakukan sebaik yang boleh dalam menjalin perhubungan sesama manusia. Menurut John C Maxwell dalam bukunya bertajuk ‘Make Today Count’ memaklumkan terdapat 6 sifat-sifat manusia yang perlu kita ketahui iaitu

i.                    Manusia memang sentiasa tidak yakin, oleh itu berolah mereka keyakinan

Bertemu buat kali pertama memang menyukarkan kita untuk mendapatkan kepercayaan seseorang apa tah lagi dalam menawarkan produk untuk diterimanya, eloklah dimulakan melalui memberi penerangan sebaik yang mungkin dengan melakukan penerangan yang mudah dan senang untuk diterima bagi mendatangkan minat dan keyakinan mereka terhadap kita. Tunjukkan bagaimana boleh menguntungkan mereka dari memberi penerangan terlebih dahulu tentang ciri-cirinya. Setelah mereka faham baru keyakinan mereka terhadap kita akan hadir begitu sahaja. Bila dah yakin makin maka mudah penutupan jualan dapat dilaksanakan.

ii.                  Manusia mahu berasa diri mereka istimewa, oleh itu pujilah mereka dengan ikhlas
Jangan sama sekali begitu kedekut dan langsung tidak mahu memuji seseorang apabila bertemu dengannya.  Apa sahaja yang kita lihat begitu istimewa pada pkitangan kita, pujilah dia dengan hati yang ikhlas dan mesra bukannya dibuat-buat. Makin kita memuji makin senang hubungan dan komunikasi berlaku antara kita berdua.



iii.                Manusia mahu diri mereka di fahami, oleh itu dengarlah cerita mereka
Belajar untuk mendengar dan ambil tahu apa yang diperkatakan oleh prospek/pelanggan. Jangan asyik nak menjual sahaja kerana kalau kita terlalu asyik untuk berkata kita semakin sukar dan payah untuk kita memahami prospek/pelanggan tersebut memberitahu kepada kita akan apa yang diperlukan dan dimahukan oleh mereka. Banyakkan memberi peluang mereka bercakap dari kita yang  bercakap barulah mereka merasakan kita cukup menghargai apa yang mereka kehendaki.

iv.                 Manusia memang mementingkan diri sendiri, oleh itu penuhi keperluan mereka dahulu
Jangan sama sekali kita cuba untuk mementingkan diri kita sendiri terlebih dahulu dari prospek/pelanggan kita. Asalkan jualan kita terlaksana langsung kita tidak ambil peduli tentang pelanggan kita lagi. Lebih baik kita pastikan dahulu yang prospek/pelanggan kita terlebih dahulu mendapat apa yang diperlukan oleh mereka dahulu selaras dengan nawaitu kita untuk membantu orang seramai yang boleh. Bila kita telah penuhi apa juga yang diidamkan oleh mereka dengan perkhidmatan yang terbaik dari kita yang telah kita berikan pasti secara tidak langsung keperluan kita juga turut dipenuhi sama sekali.

v.                   Kadangkala manusia beremosi, oleh itu pupuklah semangat mereka
Prospek/pelanggan yang mempunyai masalah sememangnya agak sukar menerima tawaran yang dikemukakan kepadanya melainkan kita dapat menunjukkan kepada prospek/pelanggan tersebut kepada jalan penyelesaian tersebut melalui produk-produk yang kita tawarkan kepada mereka. Menceritakan perkara yang benar dan betul ke atas produk yang ditawarkan selari dengan kehendak dan keperluan prospek/pelanggan kita akan memberikan keyakinan dan semangat mereka untuk menggunakannya produk yang ditawarkan tanpa rasa berbelah bagi.

vi.                 Manusia mahu dikaitkan dengan kejayaan, oleh itu bantulah mereka menang
Tiada siapa yang mahu menanggung kerugian akan apa yang telah di perolehi dari penerimaan akan apa yang telah ditawarkan kepada pelanggan. Ini adalah tugas kita bagi memastikan yang pelanggan tersebut sememangnya berpuas hati dan merasa untung hasil dari pembelian mereka terhadap produk kita. Begitu juga dengan rakan sekerja kita, tiada siapa juga yang suka dikaitkan dengan kegagalan dan tidak mampu mengalas kejayaan seperti diidamkan. Bantu-membantu adalah jalan penyelesaian terbaik dalam memastikan agar kejayaan milik semua orang dan tidak sentiasa tamak dalam menentukan kejayaan milik seorang diri sahaja.

Ketahui apa yang mereka mahukan dan perlukan agar kita selepas ini akan lebih mudah melakukan jualan. Sentiasa letakkan diri kita untuk berada di dalam situasi dan keadaan prospek/pelanggan kita agar kita lebih memahami da mengetahui apa yang mereka kehendaki sebenarnya dan apa permasalahan mereka yang mereka hadapi. Elakkan sama sekali kepentingan peribadi kita agar kita tahu bagaimana untuk membantu dan mendapatkan jualan dari prospek/pelanggan kita. Berkorban dahulu tunjukkan kesungguhan agar dapat memikat hati dan perasaan prospek/pelanggan untuk menerima apa yang kita perkatakan. Lebih banyak kita berhubung dengan prospek/pelanggan tersebut lebih mudah kita berinteraksi akan lebih mudah penutupan jualan dapat dijana.