Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 3 Mac 2012

KENAPALAH SAYA YANG DI TAWARKAN ????


"Soalan yang paling berbahaya prospek atau pelanggan bertanya" Mengapa saya? "Dan dia boleh meminta lebih daripada sekali ... produk dan aliran komunikasi mesti terus memberikan mereka dengan kedua-dua jawapan secara yang rasional dan emosi."
- Lester Wunderman, perintis pemasaran 




Begitulah luahan prospek/pelanggan apabila kita menemui mereka bagi tujuan melakukan jualan. Soalan ‘Mengapa saya’ adalah satu soalan yang cukup merangkumi satu persoalan yang cukup mencabar diri kita bagi memaklumkan kenapa beliau dipilih oleh kita sebagai tempat kita menawarkan produk kepadanya. Kenapa tidak orang lain? Mungkin ada sesuatu yang boleh dikatakan terlalu istimewa buat dirinya kenapa kita pilih beliau.

Sebelum kita bertemu dengan sesiapapun juga, saya amat yakin dan percaya yang kita lakukan pertemuan dengan prospek/pelanggan tersebut adalah semata-mata kita telah mengkaji dan melakukan penyelidikan terlebih dahulu tentang prospek/pelanggan tersebut dan bukannya sama sekali kita main redah semata-mata. Tapi jika kita masih ketemu dan berjumpa dengan prospek/pelanggan seperti ini adalah disarankan agar maklum balas yang diberikan juga perlu diberikan secara rasional dan cukup beremosi seperti yang diperkatakan oleh Lester Wunderman. Antara yang disarankan untuk kita melakukannya adalah

i.                    Berikan penghargaan sebagai orang yang teristimewa
Nyatakan prospek/pelanggan tersebut sebagai seorang yang bertuah walaupun sebenarnya prospek/pelanggan tersebut adalah orang yang kita telah sasarkan terlebih dahulu. Berikan pujian secara berhemah dan berbudi bahasa bagi mengelakkan tanggapan negatif dari beliau kepada kita. Keceriaan dan kesungguhan kita untuk melakukan tawaran kepada beliau akan membangkitkan lagi aura kita kepada beliau untuk beliau dapat menerima kehadiran diri kita terlebih dahulu.

ii.                  Jangan ditunjukkan kita terlalu terdesak
Jangan panik apatah lagi jika kita resah gelisah. Sentiasa bertenang dan bersabar dalam melakukan tindakan kepada prospek/pelanggan tersebut. Lagi kita tunjukkan yang kita begitu terdesak lagi mudah kita di permainkan oleh prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita. Sentiasa merendah diri dan berwaspada dengan segala tindak anduk kita sendiri.

iii.                Jangan anggap mudah
Jangan sama sekali peleceh orang dan jangan sama sekali memandang mudah dengan kebolehan kita. Nak dapatkan kata muktamad seseorang untuk menyetujui penerimaan produk kita bukannya boleh dipaksa-paksa dan disuruh-suruh untuk bersetuju begitu sahaja. Penerangan yang jelas, tepat dan mudah difahami amat diperlukan bagi memastikan jualan kita masih layak dan boleh melakukan jualan kepada siapa pun jua yang kita temui.

iv.                 Maklumkan sahaja kelebihan produk kita mengatasi pesaing yang ada
Memberikan penerangan kepada kelebihan berbanding dengan ciri-ciri produk yang kita tawarkan adalah lebih baik jika dapat disertakan sekali dengan perbezaan kelebihan produk yang ditawarkan jika dibandingkan dengan pesaing yang ada. Cara ini lebih meyakinkan dan memudahkan kefahaman prospek/pelanggan kita melakukan keputusan terbaik seolah-olah kita telah memberikan satu maklumat dan info terbaik kepada beliau tentang segala kelebihan yang ada. Sentiasa memberi kefahaman kepada prospek/pelanggan agar jualan kita lebih mudah diterima dengan penuh keyakinan dan lebih dipercayai.

v.                   Tunjukkan jalan penyelesaian
Selagi kita mampu lakukan dengan menunjukkan jalan penyelesaian kepada prospek/pelanggan kita, lagi mudah kita dirasakan se olah membantu menyelesaikan masalah yang ditanggung oleh prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita. Niat untuk membantu dahulu sebelum boleh mendapatkan hasil dari jualan kita sendiri. Tunjukkan sememangnya kita hadir di hadapan beliau semata-mata untuk membantu menyelesaikan masalah beliau hanya dengan produk yang kita tawarkan. Hasil kita dapat, ganjaran dari Allah juga akan kita perolehi bersama.

Tiada yang mustahil dalam dunia ini. Selagi kita boleh melakukannya selagi itu kita akan terus mengacapi kejayaan sepertimana yang diinginkan. Tunjukkan keistimewaan yang ada pada diri kita untuk kita tonjolkan pula keistimewaan produk kita kepada prospek/pelanggan tersebut. Selagi kita tidak menggelabah, panik dan tergagap-gagap melontar suara kita selagi itu kita akan pasti dapat meyakinkan prospek/pelanggan kita dengan tenang dan bersahaja. Tunjukkan kita mampu melakukannya walaupun siapa juga yang kita temui. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan