"Soalan yang
paling berbahaya prospek atau pelanggan bertanya" Mengapa saya? "Dan
dia boleh meminta lebih daripada sekali ... produk dan aliran komunikasi mesti
terus memberikan mereka dengan kedua-dua jawapan secara yang rasional dan emosi."
- Lester
Wunderman, perintis pemasaran
Begitulah luahan prospek/pelanggan apabila kita menemui mereka bagi tujuan
melakukan jualan. Soalan ‘Mengapa saya’ adalah satu soalan yang cukup
merangkumi satu persoalan yang cukup mencabar diri kita bagi memaklumkan kenapa
beliau dipilih oleh kita sebagai tempat kita menawarkan produk kepadanya. Kenapa tidak
orang lain? Mungkin ada sesuatu yang boleh dikatakan terlalu
istimewa buat dirinya kenapa kita pilih beliau.
Sebelum kita bertemu dengan sesiapapun juga, saya amat yakin dan percaya
yang kita lakukan pertemuan dengan prospek/pelanggan tersebut adalah
semata-mata kita
telah mengkaji dan melakukan penyelidikan terlebih dahulu tentang
prospek/pelanggan tersebut dan bukannya sama sekali kita main redah
semata-mata. Tapi jika kita masih ketemu dan berjumpa dengan prospek/pelanggan
seperti ini adalah disarankan agar maklum balas yang diberikan juga perlu diberikan secara
rasional dan cukup beremosi seperti yang diperkatakan oleh Lester
Wunderman. Antara yang disarankan untuk kita melakukannya adalah
i.
Berikan penghargaan sebagai
orang yang teristimewa
Nyatakan prospek/pelanggan tersebut sebagai
seorang yang bertuah walaupun sebenarnya prospek/pelanggan tersebut adalah
orang yang kita telah sasarkan terlebih dahulu. Berikan pujian secara berhemah
dan berbudi bahasa bagi mengelakkan tanggapan negatif dari beliau kepada kita.
Keceriaan dan kesungguhan kita untuk melakukan tawaran kepada beliau akan
membangkitkan lagi aura kita kepada beliau untuk beliau dapat menerima
kehadiran diri kita terlebih dahulu.
ii.
Jangan ditunjukkan kita
terlalu terdesak
Jangan panik apatah lagi jika kita resah gelisah.
Sentiasa bertenang dan bersabar dalam melakukan tindakan kepada
prospek/pelanggan tersebut. Lagi kita tunjukkan yang kita begitu terdesak lagi
mudah kita di permainkan oleh prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita.
Sentiasa merendah diri dan berwaspada dengan segala tindak anduk kita sendiri.
iii.
Jangan anggap mudah
Jangan sama sekali peleceh orang dan jangan sama
sekali memandang mudah dengan kebolehan kita. Nak dapatkan kata muktamad
seseorang untuk menyetujui penerimaan produk kita bukannya boleh dipaksa-paksa
dan disuruh-suruh untuk bersetuju begitu sahaja. Penerangan yang jelas, tepat
dan mudah difahami amat diperlukan bagi memastikan jualan kita masih layak dan
boleh melakukan jualan kepada siapa pun jua yang kita temui.
iv.
Maklumkan sahaja kelebihan
produk kita mengatasi pesaing yang ada
Memberikan penerangan kepada kelebihan berbanding
dengan ciri-ciri produk yang kita tawarkan adalah lebih baik jika dapat
disertakan sekali dengan perbezaan kelebihan produk yang ditawarkan jika
dibandingkan dengan pesaing yang ada. Cara ini lebih meyakinkan dan memudahkan
kefahaman prospek/pelanggan kita melakukan keputusan terbaik seolah-olah kita
telah memberikan satu maklumat dan info terbaik kepada beliau tentang segala
kelebihan yang ada. Sentiasa memberi kefahaman kepada prospek/pelanggan agar
jualan kita lebih mudah diterima dengan penuh keyakinan dan lebih dipercayai.
v.
Tunjukkan jalan penyelesaian
Selagi kita mampu lakukan dengan menunjukkan jalan
penyelesaian kepada prospek/pelanggan kita, lagi mudah kita dirasakan se olah
membantu menyelesaikan masalah yang ditanggung oleh prospek/pelanggan yang
berada di hadapan kita. Niat untuk membantu dahulu sebelum boleh mendapatkan
hasil dari jualan kita sendiri. Tunjukkan sememangnya kita hadir di hadapan
beliau semata-mata untuk membantu menyelesaikan masalah beliau hanya dengan
produk yang kita tawarkan. Hasil kita dapat, ganjaran dari Allah juga akan kita
perolehi bersama.
Tiada yang mustahil dalam dunia ini. Selagi kita boleh melakukannya selagi
itu kita akan terus mengacapi kejayaan sepertimana yang diinginkan. Tunjukkan
keistimewaan yang ada pada diri kita untuk kita tonjolkan pula
keistimewaan produk kita kepada prospek/pelanggan tersebut. Selagi kita tidak
menggelabah, panik dan tergagap-gagap melontar suara kita selagi itu kita akan
pasti dapat meyakinkan prospek/pelanggan kita dengan tenang dan bersahaja. Tunjukkan kita
mampu melakukannya walaupun siapa juga yang kita temui.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan