Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 11 Mac 2012

PERTINGKATKAN TAHAP LAYANAN


Untuk mendapatkan kepercayaan seseorang bagi memperoleh rasa hormat orang kepada kita dalam dan semasa melakukan jualan, tindakan kita amat diperlukan bagi memastikan diri kita terlebih dahulu sepatutnya menghormati prospek/pelanggan kita dan ia nya bukannya satu tindakan senang dan mudah begitu sahaja melainkan kita cukup berdisiplin melakukan secara bersungguh untuk melakukannya sebaik mungkin bermula dengan rasa hormat kepada prospek/pelanggan kita. 

Antara tindakan kita yang diperlukan adalah

i.                     Mula menghargai prospek/pelanggan kita dengan rasa melayannya dengan sesiapapun juga prospek/pelanggan kita dengan rasa hormat dan rendah diri sama ratanya tidak kira pangkat, kedudukan, kekayaan dan sebagainya dengan layanan sama rata dan tidak berbelah bagi.

ii.                   Sentiasa mengambil tahu keadaan dan nilai prospek/pelanggan kita untuk sedia mendengar bagi memenuhi dan mengambil tahu memahami segala kehendak dan kemahuan prospek/pelanggan tersebut

iii.                  Memastikan nilai yang ada pada diri kita dapat dipertingkatkan dari masa ke semasa supaya  dapat diperkembangkan dalam memberi pertolongan dan bantuan kepada siapa juga prospek/pelanggan kita untuk terus memberi dan menawarkan sentiasa melainkan apa yang ada pada diri kita tidak dapat ditawarkan hanya disebabkan kita sendiri tidak memiliki perkara tersebut untuk ditawarkan.

iv.                 Mencari keredaan Allah akan apa yang dilakukan oleh kita sentiasa diberkati dan diterima oleh Allah SWT dengan niat untuk melakukan jualan membantu prospek/pelanggan sebagai satu ibadah dan amal ibadat kita selain yang fardu. Hanya dengan Allah SWT sahaja tempat kita bergantung, mengadu domba dan meminta segala pertolongan dan bantuan yang amat diperlukan.

Bukan setakat pengetahuan produk dan skil sahaja perlu dipertingkatkan oleh kita, tapi apa yang kita dalam diri kita terutama bagaimana kita melayan dan berkomunikasi di hadapan prospek/pelanggan amat diperlukan sama sekali. Kita mula berhemah dan berbudi bahasa pada prospek/pelanggan kita maka dengan sendirinya prospek/pelanggan kita juga akan bertindak sama seperti mana yang kita tunjukkan dahulu. Semuanya dari kita sendiri untuk memulakannya.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan