Menurut Sean McPheat, konsultan Jualan di
United Kingdom mengatakan bahawa kita perlu mengujudkan satu suasana tindakan segera
terhadap prospek/pelanggan tersebut bagi memudahkan lagi prospek/pelanggan
tersebut menerima tawaran yang ditawarkan. Kalau kita tidak
mengujudkan kepentingan untuk disegerakan ini sudah pasti dan sudah tentu agar
sukar bagi kita mendapatkan persetujuan prospek/pelanggan tersebut. Membantu
prospek berkenaan dapat menerima dengan segera tawaran yang dilakukan bahawa
terdapat satu formula bagi mengujudkan urgensi yang dimaksudkan iaitu URGENSI = NILAI
MASALAH X MASA.
Antara tindakan yang diperlukan
melakukan urgensi ini supaya prospek/pelanggan begitu cenderung melakukan
keputusan dan mendapatkannya dengan segera dan cepat adalah dengan
cara
i.
Kita perlu mengajak prospek/pelanggan yang
berada di hadapan kita untuk memahami apakah dia nilai tambahan yang terlibat dan kos yang
perlu ditanggung oleh pihaknya tentang segala masalah kewangan yang
perlu ditanggung oleh mereka berbanding dengan masa yang perlu mereka tempuhi.
Tinggi nilai yang dinyatakan bermakna kos prospek/pelanggan tersebut akan naik
sama mengikut nilai. Kita perlu buktikan dan tunjukkan secara berhemah dan berbudi
bahasa.
ii.
Gunakan teknik bantu prospek/pelanggan tersebut
dengan menunjukkan kepada mereka berapa banyak kerugian, kesakitan dan kesengsaraan yang
ditanggung oleh mereka jika mereka masih meneruskan tidak mengambil
produk yang kita tawarkan kepadanya.
Sebaik-baiknya
buktikan dengan kaedah tunjukkan pengiraan kepada prospek/pelanggan
tersebut dengan membandingkan dua kaedah pengiraan iaitu yang pertama pengiraan
atas perbelanjaan
prospek/pelanggan di masa kini untuk dibandingkan dengan perbelanjaan selepas
mengambil produk dari kita pula. Lakukan di hadapan
prospek/pelanggan tersebut dengan memaklumkan sebaik-baiknya secara sinis
betapa banyak perbelanjaan yang akan mereka tanggung selama tempuh dalam
pengiraan pertama mereka menanggung kerugian.
iii.
Memastikan dengan cara menunjukkan secara
bersungguh jumlah
kerugian dan bukannya jumlah keuntungan yang bakal mereka perolehi.
Bukakan mata prospek/pelanggan berapa banyak yang dia boleh lakukan
penjimatan untuk dirinya sendiri. Kalau kita tidak nyatakan dan
persembahkan dengan cara yang senang, mudah difahami dan jelas tentu agak sukar
bagi prospek/pelanggan tersebut untuk memahami akan apa yang kita perkatakan
kepadanya.
iv.
Semakin lama masa berjalan bermakna semakin
banyak wang yang akan dibazirkan begitu sahaja tanpa prospek/pelanggan sedari. Beri kesedaran
agar mereka faham tanggungan kerugian mereka. Elakkan dari menyatakan keuntungan
kepada mereka kerana manusia akan lebih terpengaruh perkataan RUGI dari UNTUNG
yang kita perkatakan.
v.
Permainan emosi terhadap prospek/pelanggan
amat di perlukan bagi tunjukkan kerugian dan pembaziran perbelanjaan mereka jika
masih berminat dengan apa yang telah mereka tanggung selama ini. Takutkan dengan
kerugian dengan harapan untuk sedarkan dan tarik minat mereka untuk
menerima tawaran yang ditawarkan.
vi.
Bantu mereka dengan sepenuh hati agar keputusan akan cepat di perolehi dengan
senang dan berkesan. Maklumkan secara berfakta dan kebenarannya agar
prospek/pelanggan akan lebih memahami dan tahu apa yang kita perkatakan.
Tidak
dinafikan jika dimaklumkan
tentang kerugian, manusia akan lebih cepat tersentak dan terkejut
dengan apa yang didengarinya. Berubah
daripada memberitahu dan memaklumkan kepada prospek/pelanggan kita dari
mendapat keuntungan jika menggunakan produk kita kepada kerugian jika mereka
masih enggan dan tidak mahu mengambil produk yang ditawarkan. Satu idea yang
boleh diguna pakai untuk menarik minat prospek/pelanggan kita dengan lebih
banyak lagi. Selagi kita tidak mencubanya selagi itu kita tidak akan tahu
keberkesanannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan