Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 14 Mac 2012

BANTU SEGERAKAN PELANGGAN TERIMA TAWARAN


Menurut Sean McPheat, konsultan Jualan di United Kingdom mengatakan bahawa kita perlu mengujudkan satu suasana tindakan segera terhadap prospek/pelanggan tersebut bagi memudahkan lagi prospek/pelanggan tersebut menerima tawaran yang ditawarkan. Kalau kita tidak mengujudkan kepentingan untuk disegerakan ini sudah pasti dan sudah tentu agar sukar bagi kita mendapatkan persetujuan prospek/pelanggan tersebut. Membantu prospek berkenaan dapat menerima dengan segera tawaran yang dilakukan bahawa terdapat satu formula bagi mengujudkan urgensi yang dimaksudkan iaitu URGENSI = NILAI MASALAH X MASA.

Antara tindakan yang diperlukan melakukan urgensi ini supaya prospek/pelanggan begitu cenderung melakukan keputusan dan mendapatkannya dengan segera dan cepat adalah dengan cara


i.                     Kita perlu mengajak prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita untuk memahami apakah dia nilai tambahan yang terlibat dan kos yang perlu ditanggung oleh pihaknya tentang segala masalah kewangan yang perlu ditanggung oleh mereka berbanding dengan masa yang perlu mereka tempuhi. Tinggi nilai yang dinyatakan bermakna kos prospek/pelanggan tersebut akan naik sama mengikut nilai. Kita perlu buktikan dan tunjukkan secara berhemah dan berbudi bahasa.


ii.                   Gunakan teknik bantu prospek/pelanggan tersebut dengan menunjukkan kepada mereka berapa banyak kerugian, kesakitan dan kesengsaraan yang ditanggung oleh mereka jika mereka masih meneruskan tidak mengambil produk yang kita tawarkan kepadanya. 

Sebaik-baiknya buktikan dengan kaedah tunjukkan pengiraan kepada prospek/pelanggan tersebut dengan membandingkan dua kaedah pengiraan iaitu yang pertama pengiraan atas perbelanjaan prospek/pelanggan di masa kini untuk dibandingkan dengan perbelanjaan selepas mengambil produk dari kita pula. Lakukan di hadapan prospek/pelanggan tersebut dengan memaklumkan sebaik-baiknya secara sinis betapa banyak perbelanjaan yang akan mereka tanggung selama tempuh dalam pengiraan pertama mereka menanggung kerugian. 


iii.                  Memastikan dengan cara menunjukkan secara bersungguh jumlah kerugian dan bukannya jumlah keuntungan yang bakal mereka perolehi. Bukakan mata prospek/pelanggan berapa banyak yang dia boleh lakukan penjimatan untuk dirinya sendiri. Kalau kita tidak nyatakan dan persembahkan dengan cara yang senang, mudah difahami dan jelas tentu agak sukar bagi prospek/pelanggan tersebut untuk memahami akan apa yang kita perkatakan kepadanya.  


iv.                 Semakin lama masa berjalan bermakna semakin banyak wang yang akan dibazirkan begitu sahaja tanpa prospek/pelanggan sedari. Beri kesedaran agar mereka faham tanggungan kerugian mereka. Elakkan dari menyatakan keuntungan kepada mereka kerana manusia akan lebih terpengaruh perkataan RUGI dari UNTUNG yang kita perkatakan.


v.                   Permainan emosi terhadap prospek/pelanggan amat di perlukan bagi tunjukkan kerugian dan pembaziran perbelanjaan mereka jika masih berminat dengan apa yang telah mereka tanggung selama ini. Takutkan dengan kerugian dengan harapan untuk sedarkan dan tarik minat mereka untuk menerima tawaran yang ditawarkan.


vi.                 Bantu mereka dengan sepenuh hati agar keputusan akan cepat di perolehi dengan senang dan berkesan. Maklumkan secara berfakta dan kebenarannya agar prospek/pelanggan akan lebih memahami dan tahu apa yang kita perkatakan.


Tidak dinafikan jika dimaklumkan tentang kerugian, manusia akan lebih cepat tersentak dan terkejut dengan apa  yang didengarinya. Berubah daripada memberitahu dan memaklumkan kepada prospek/pelanggan kita dari mendapat keuntungan jika menggunakan produk kita kepada kerugian jika mereka masih enggan dan tidak mahu mengambil produk yang ditawarkan. Satu idea yang boleh diguna pakai untuk menarik minat prospek/pelanggan kita dengan lebih banyak lagi. Selagi kita tidak mencubanya selagi itu kita tidak akan tahu keberkesanannya.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan