Di dalam memastikan tindakan ‘Direct
Approach’ ini berjaya dilakukan adalah disarankan seperti berikut untuk
cuba dipraktikkan iaitu dengan cara
I.
Mulakan dengan senyuman,
muka yang ceria dan perkenalkan diri dengan cara yang bersungguh.
Sebutan nama biarlah dipastikan prospek/pelanggan tersebut mendengar dengan
jelas dan terang supaya prospek/pelanggan tersebut begitu mudah untuk mengingati
nama kita. Paling baik disertakan sekali dengan kad perniagaan yang
sedia ada.
II.
Dalam meneruskan perbualan teruskan berkata “PERNAH TAK DENGAR TENTANG SYARIKAT KAMI?” Ada
dua kemungkinan jawapan balas dari prospek/pelanggan yang akan diberikan iaitu
·
Andai kata maklum balasnya ‘Ada’ teruskan pertanyaan dengan produk apa
yang telah ia ketahui supaya jarum seterusnya berkenaan dengan produk apa yang
ingin ditawarkan dapat dimaklumkan kepada prospek/pelanggan tersebut
·
Andai kata maklum balasnya ‘Tidak’ pula teruskan tindakan kita pula untuk
menceritakan segala kelebihan yang ada pada produk yang disasarkan untuk dijual
secara ringkas bagi menarik minat prospek/pelanggan memberikan maklum balas
seperti mana yang dikehendaki.
III.
Di waktu inilah prospek/pelanggan tersebut akan
menunjukkan tindak balas sama ada berminat
ataupun tidak. Inilah peluang anda untuk mendapatkan kedudukan
prospek/pelanggan tersebut melalui jika
·
Mereka berminat,
teruskan presentasi dan ceritakan kepada mereka tentang
produk-produk untuk ditawarkan
·
Mereka langsung tidak
berminat, maka lakukanlah perkara seperti berikut
ü Ucapkan
terima kasih atas luangan masa mereka
kepada kita
ü Memohon kemaafan di gangguan kehadiran kita
kepada mereka
ü Cuba
dapatkan lagi info prospek tersebut
dengan cara berhemah
ü Ingatkan
mereka untuk menghubungi mereka semula
jika tiada keberatan
IV.
Kita perlu kenal
pasti prospek/pelanggan tersebut akan masa dan tempat melakukan
kaedah ini supaya di masa hadapan jika bertemu dengan prospek/pelanggan yang
sama kita sama sekali tidak mengulanginya semula pada prospek/pelanggan yang
sama pula
Tiada ulasan:
Catat Ulasan