Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 30 Mac 2012

KETAHUI TENTANG PESAING


Adat melakukan jualan, pesaing yang ada perlu diketahui dan jangan sama sekali diabaikan dan buat tak tahu sahaja. Dalam pasaran terbuka seperti ini, segala aktiviti jualan yang dilakukan kena pastikan lebih baik dan elok tindakan kita mengatasi pesaing yang ada kalau kita sendiri inginkan kejayaan dalam melakukan jualan. Jangan sama sekali memandang rendah keupayaan pesaing ditakuti nanti kita langsung tidak dapat melawan dan menghadapi persaingan pula terutamanya dengan pesaing yang sedia ada. Kreativiti dan kesungguhan melakukan jualan amat diperlukan supaya kalau tidak pun di atas mengatasi pesaing sekurang-kurangnya kita sentiasa ada untuk bersaing sama dengannya.


Persaingan yang sihat di dalam pasaran amat digalakkan. Amat baik mengetahui tentang segala tindak tanduk pesaing kita melakukan penawaran produk agar penawaran produk kita juga boleh diterima dalam pasaran yang sama. Terdapat beberapa faktor-faktor dan perkara-perkara yang perlu kita ambil berat dan ketahui antaranya



i.                    Bagaimana pesaing-pesaing kita mencari dan mendapatkan pelanggan-pelanggan mereka?
Teknik dan skil yang digunakan perlu dipelajari dan diketahui bagaimana pesaing melakukannya. Jangan malu untuk meniru cara yang digunakan asalkan ia boleh mendatangkan hasil semula kepada kita.  Perlu diingat skil, teknik dan kemahiran dalam jualan tiada dimasukkan dalam akta hak cipta yang tidak membenarkan sesiapapun boleh meniru dan mengikuti cara orang lain lakukan. Lihat dan tentukan kekuatan tim jualan mereka dan apakah aktiviti-aktiviti jualan yang mereka telah lakukan di pasaran. Bolehkah kita melakukan persaingan dengan mereka di padang yang sama atau berbeza sekali padang permainannya? 


ii.                  Jenis yang bagaimana pelanggan-pelanggan mereka?
Ada produk-produk yang ditawarkan bergantung pada kepada jenis-jenis pelanggan yang akan ditentukan oleh pesaing dahulu. Ada di pasaran mengemukakan produk-produk untuk pelanggan-pelanggan yang tertentu sahaja menikmati produk tersebut mengikut kekayaan dan pendapatan seseorang. Ada yang dikhususkan untuk golongan atasan, golongan pertengahan dan golongan semua orang. Lihatlah industri permotoran di Malaysia, jenama kenderaan cukup sinonim dengan pendapatan, kemampuan dan gaya hidup seseorang. Semakin berharta dan banyak pendapatannya semakin canggih kenderaan yang digunakannya. Adakah produk-produk pesaing juga turut mengalami keadaan yang sama seperti di atas?


iii.                Apa penyebabnya produk mereka masih diterima oleh pelanggan?
Kesetiaan pelanggan dan tahap perkhidmatan yang diberikan oleh pesaing amat diperlukan kita untuk mengetahui bagaimana pesaing-pesaing kita melakukannya. Bagaimana untuk menarik pelanggan-pelanggan setia mereka untuk bertukar menjadi pelanggan-pelanggan setia kepada kita. Penyebabnya ada pada mereka tapi pencariannya ada pada kita. Berusaha mencari kelemahan produk mereka untuk atasi jalan terbaik mendapatkan pelanggan-pelanggan tersebut agar pelanggan-pelanggan tersebut pada akhirnya menerima tawaran produk dari kita. Sudah memadai kah tahap layanan dan perkhidmatan yang telah kita tunjukkan dan persembahkan kepada bakal-bakal pelanggan kita?


iv.                 Bagaimana struktur penawaran harga  dan kelebihan produk-produk pesaing?
Harga sememangnya memainkan peranan yang penting dan begitu juga kelebihan-kelebihan dan keuntungan produk yang ditawarkan dan diterima oleh pelanggan-pelanggan pesaing. Adakah produk yang kita tawarkan turut terjejas dengan harga dan kelebihan produk pesaing di pasaran. Kalau semuanya sama ini bermakna jualan kita tidak sebaik pesaing lakukan. Tapi jika terdapat perbezaan yang ada, sesuatu tindakan perlu dilakukan membezakan apa kelebihan pesaing dengan kelebihan produk kita supaya memudahkan tindakan kita menarik minat dan pengetahuan prospek atau bakal pembeli melakukan penilaian terbaik untuk mereka. Kena telus dan jangan sama sekali memburukkan nama pesaing di pasaran kerana itu satu etika dan perbuatan yang tidak elok sama sekali buat kita yang melakukan jualan. 


v.                   Bentuk pemasaran mereka dalam perkenalkan produk mereka di pasaran
Peka dan sentiasa lihat adakah kain rentang, poster ataupun edaran risalah dilakukan di tempat-tempat lokasi orang ramai. Jangan kita rasakan itu tidak apa, tidak strategi dan orang ramai akan buat tidak tahu sahaja tetapi ambillah sebagai satu iktibar dan pengajaran yang terbaik untuk kita ambil berat sama perkembangan baru mereka dan promosi terkini mereka. Saksikan juga tentang aktiviti-aktiviti jualan mereka seperti pembukaan ruang pameran, penyertaan pesaing dalam tapak pameran dan expo, taklimat-taklimat ataupun forum yang mengakibatkan nama produk mereka begitu senang dan mudah dikenali ramai. Adakah kita boleh dan mampu bagi kita menyaingi pesaing dan lakukan seperti mana yang mereka lakukan?


vi.                 Apa penyebab utama produk mereka boleh diterima dengan baiknya oleh pelanggan-pelanggan mereka
Balik-balik produk pesaing sahaja yang disebut-sebut dan diterima dalam pasaran oleh bakal-bakal pembeli atau bekas pelanggan yang kita temui. Apa pendorong dan penyebab utama mereka boleh menerima kehadiran produk pesaing di pasaran. Cari dengan bijaksana dengan mendapatkan maklum balas dan cerita-cerita mereka kenapa mereka begitu menggemari dan menyukai produk pesaing dari produk kita. Dari itu akan memudahkan lagi untuk kita menyukai apa kelemahan dan kekurangan yang ada pada kita untuk kita perbaiki dan per kemaskan lagi supaya di masa hadapan tindakan yang sepatutnya pula dapat kita lakukan bagi memastikan pula produk kita sentiasa di hati bakal-bakal pembeli dan pelanggan kita pula.


vii.               Dari pelanggan kita cuba dapatkan juga info kenapa mereka memilih produk kita bukannya produk pesaing
Buat satu kaji selidik agar pelanggan-pelanggan kita tidak kira yang lama atau yang baru perlu dikekalkan dan tidak lari dan pergi kepada pesaing kita pula. Terlalu sibuk dan risau dengan kehadiran pesaing kita langsung kita lupakan pula pelanggan-pelanggan kita yang sedia ada. Jangan diabaikan dan jangan dilupakan sama sekali agar kita ketahui tindakan yang kita lakukan ini adakah dikira sudah memadai dan atau ala-ala kadar sahaja. Perbetulkan dan per tingkatkan semula tindakan kita pada mana-mana bahagian yang didapati lemah dan perlu diperbetulkan semula. Hanya maklum balas dari pelanggan setia sahaja benar-benar boleh didapati kejujurannya dalam memberikan pandangan dan penjelasan yang diperlukan secara ikhlas dan sepatutnya. Segala aduan dan ke tidak puasan hati juga perlu diambil perhatian sewajarnya juga agar satu tindakan yang bersepadu dan sepatutnya dibuat dan dilakukan bagi per kemaskan lagi mutu perkhidmatan kita kepada bakal-bakal pembeli dan pelanggan-pelanggan kita yang sedia ada.


Berusaha untuk mencapai kejayaan cara yang betul dan sepatutnya amat digalakkan agar produk kita sentiasa diterima dalam pasaran. Sentiasa menganggap pesaing yang ada bukan sebagai sesuatu yang mengganggu dan mengacau kepada kita tetapi kehadiran mereka sebenarnya banyak membantu untuk kita supaya kita menjadi lebih rajin, mahu berusaha, perbaiki kelemahan kita dan seterusnya menjadikan kita lebih tabah dan bersemangat untuk melakukan lagi jualan seperti mana yang dikehendaki






Tiada ulasan:

Catat Ulasan