Menghubungi prospek melalui ‘tele-marketing’ merupakan
cara terbaik untuk menghubungi leads-leads yang ada bagi memudahkan tugasan menetapkan
temu janji dan bukannya melakukan jualan dahulu di dalam talian telefon. Menetapkan temu janji kepada prospek sebenarnya
bukanlah satu langkah penamat atau penghabisan tugasan dalam menelefon tetapi
sebenarnya kita perlu memastikan panggilan telefon yang kita lakukan mestilah
dilakukan dengan cara dan adab yang betul dan memuaskan hati
prospek yang telah kita hubungi.
Langkah-langkah mudah yang perlu kita lakukan selepas kita
berjaya mendapatkan satu temu janji terhadap prospek kita adalah
i.
Lakukan ringkasan dan sahkan semula
Pelanggan bersetuju
sahaja, kita perlu nyatakan secara ringkasan kepada prospek kita tentang tujuan
asal kita kepadanya supaya prospek tersebut memahami tujuan kita. Sahkan juga
tentang waktu dan lokasi sekali lagi supaya tiada kesilapan yang akan berlaku
pada kedua-dua belah pihak.
ii.
Fahamkan tujuan asal kita kepada prospek
Pada logik akal kita
pasti kita akan menganggap yang prospek telah memahami apa yang kita telah
perkatakan. Pastikan tiada anggapan dan tanggapan yang salah dilakukan terlebih dahulu sehingga kita yakin
yang tindakan kita memberi penerangan kepada prospek tersebut benar-benar
difahami dengan jelas dan nyata supaya bila pertemuan di adakan nanti tiada
penerangan demi penerangan lagi yang harus kita ceritakan semula kepada prospek
tersebut. Jimatkan masa kita demi mencari lagi prospek lain dan perbanyakan
lagi sesi temu janji kita kepada orang lain pula.
iii.
Biarkan prospek yang menutup talian telefon dahulu
Tindakan
sebaik-baiknya adalah membiarkan dahulu prospek tersebut menutup dahulu talian
telefon tersebut dari kita menutupnya dahulu. Kalau kita menutupnya kerana
kegembiraan kita mendapatkan temu janji dikhuatiri akan menyebabkan prospek
merasakan kita telah bertindak kurang ajar kepada nya walaupun kita sama sekali
tidak sama sekali merasa begitu. Cuba elakkan kerana ini melibatkan imej dan
memudahkan urusan kita nanti apabila temu janji kemudian hari berlaku dengan
prospek tersebut.
iv.
Ucapkan penghargaan kita kepada prospek tersebut
Jangan sama sekali
dilupakan untuk mengucapkan kepada prospek tersebut ucapan terima kasih dan
luangan masa beliau kepada kita. Tunjukkan kita berbudi bahasa dan berhemah
semasa interaksi bermula. Prospek akan benar-benar mati akal dibuatnya jika
beliau mendapati orang yang sedang berhubung dengan beliau mempunyai satu
tingkah laku dan tindakan yang begitu berhemah dan bersopan di talian telefon.
Elakkan kita jangan terlalu cepat gembira dan merasa seronok hanya kerana kejayaan kita mendapatkan satu temu janji daripada prospek
tersebut. Bersopan sentiasa dan tunjukkan segala tindakan kita berhemah dan
dihormati oleh semua orang yang kita hubungi. Gagal atau tidak bergantung pada
kemahuan prospek tersebut tetapi imej kita dan organisasi kita perlu di jaga
dengan sepenuh hati. Amat mudah melakukannya tapi perlu berhati-hati.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan