Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 15 Mac 2012

MUDAHNYA MEREKA MELUPAKANNYA


Daripada buku Everyone Communicates Few Connection hasil karya John C Maxwell, menurut Teri Sjodin mengatakan
Secara purata, prospek atau bakal pelanggan hanya mengingati separuh sahaja daripada perkara yang diterangkan. Sebelum berakhir, mereka sudah melupakan 10 peratus yang difahami pada permulaan. Selepas masa berlalu, 20 peratus lagi lenyap. Selepas kembali ke pejabat, mereka lupa 10 peratus lagi. Sekiranya kita beranggapan mereka mengingati penerangan kita, sebenarnya mereka sudah melupakannya

Kesimpulannya, janganlah kita terlalu yakin dan senang hati dengan presentasi yang telah dilakukan kepada prospek/bakal pelanggan  yang mereka akan sentiasa ingat. Sebaik-baiknya setelah melakukan presentasi kepada prospek/bakal pelanggan seharusnya kita perlu melakukan perkara-perkara berikut supaya prospek/bakal pelanggan tersebut akan sentiasa ingat juga dan tidak hilang begitu sahaja apabila
i.                     Melakukan ‘follow up’ semula dengan cara mendapatkan senarai kedatangan yang perlu kita sendiri sediakan yang merangkumi nama, jawatan, tempat bertugas, alamat e-mel  dan no telefon untuk dihubungi. Pastikan kita menghubungi prospek/bakal pelanggan tersebut sebaik-baiknya pada keesokan harinya.
ii.                   Edarkan soal selidik yang serba ringkas dan mudah difahami bagi mendapatkan maklum balas daripada mereka supaya dapat kita pergunakan di kemudian hari untuk mengetahui serba sedikit latar belakang mereka di samping memudahkan kita menghubungi mereka di kemudian hari nanti
iii.                  Sediakan cenderamata-cenderamata sebagai satu tanda ingatan di atas kesudian prospek/bakal pelanggan meluangkan masa mendengar penerangan atau presentasi kita.
iv.                 Semasa melakukan presentasi, sebaik-baiknya edarkan sekali flyers atau risalah-risalah yang berkaitan dengan harapan agar prospek/pelanggan tersebut dapat menyimpannya dan dapat mengingati apa yang telah beliau dengari dan ketahui hasil dari presentasi dari kita berikan.
v.                   Pastikan kita perkenalkan diri kita sendiri supaya prospek/bakal pelanggan benar-benar mengenali diri kita dan tonjolkan kehadiran kita di mata dan pemikiran mereka supaya di lain masa kita mudah dikenali dan dihubungi di mana jua kita ataupun prospek/bakal pelanggan berada.
vi.                 Sentiasa beri peluang untuk mereka bertanya dan kemukakan soalan-soalan supaya mereka lebih mudah memahami apa kelebihan produk, mengetahui kepentingan yang bakal mereka perolehi di samping merapatkan hubungan kita dengan prospek/bakal pelanggan yang ditemui.
Masih ada harapan lagi untuk kita mengingatkan prospek/bakal pelanggan kita untuk kembali mendapatkan semula tawaran yang pernah kita tawarkan kepada mereka. Pucuk pangkalnya kita jangan mudah berputus asa dan biarkan sahaja begitu sahaja mereka untuk menghubungi kita semula. Bertindak proaktif supaya prospek/bakal pelanggan tahu kewujudan kita di mata dan fikiran mereka.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan