Daripada buku Everyone Communicates Few Connection hasil karya John C Maxwell,
menurut Teri
Sjodin mengatakan
“Secara purata, prospek atau bakal pelanggan hanya mengingati
separuh sahaja daripada perkara yang diterangkan. Sebelum berakhir, mereka
sudah melupakan 10 peratus yang difahami pada permulaan. Selepas masa berlalu,
20 peratus lagi lenyap. Selepas kembali ke pejabat, mereka lupa 10 peratus
lagi. Sekiranya kita beranggapan mereka mengingati penerangan kita, sebenarnya
mereka sudah melupakannya”
Kesimpulannya, janganlah kita terlalu yakin dan senang hati
dengan presentasi yang telah dilakukan kepada prospek/bakal pelanggan
yang mereka
akan sentiasa ingat. Sebaik-baiknya setelah melakukan presentasi
kepada prospek/bakal pelanggan seharusnya kita perlu melakukan perkara-perkara
berikut supaya prospek/bakal pelanggan tersebut akan sentiasa ingat juga dan tidak hilang
begitu sahaja apabila
i.
Melakukan ‘follow up’
semula dengan cara mendapatkan senarai kedatangan yang perlu kita sendiri sediakan
yang merangkumi nama, jawatan, tempat bertugas, alamat e-mel dan no telefon untuk dihubungi. Pastikan kita
menghubungi prospek/bakal pelanggan tersebut sebaik-baiknya pada keesokan harinya.
ii.
Edarkan soal selidik
yang serba ringkas dan mudah difahami bagi mendapatkan maklum balas
daripada mereka supaya dapat kita pergunakan di kemudian hari untuk mengetahui
serba sedikit latar belakang mereka di samping memudahkan kita
menghubungi mereka di kemudian hari nanti
iii.
Sediakan cenderamata-cenderamata
sebagai satu tanda ingatan di atas kesudian prospek/bakal pelanggan
meluangkan masa mendengar penerangan atau presentasi kita.
iv.
Semasa melakukan
presentasi, sebaik-baiknya edarkan sekali flyers atau risalah-risalah
yang berkaitan dengan harapan agar prospek/pelanggan tersebut dapat
menyimpannya dan dapat mengingati apa yang telah beliau dengari dan ketahui
hasil dari presentasi dari kita berikan.
v.
Pastikan kita perkenalkan
diri kita sendiri supaya prospek/bakal pelanggan benar-benar
mengenali diri kita dan tonjolkan kehadiran kita di mata dan pemikiran mereka
supaya di lain masa kita mudah dikenali dan dihubungi di mana jua kita ataupun
prospek/bakal pelanggan berada.
vi.
Sentiasa beri peluang
untuk mereka bertanya dan kemukakan soalan-soalan supaya mereka
lebih mudah memahami apa kelebihan produk, mengetahui kepentingan yang bakal
mereka perolehi di samping merapatkan hubungan kita dengan prospek/bakal
pelanggan yang ditemui.
Masih
ada harapan lagi untuk kita mengingatkan prospek/bakal pelanggan kita untuk kembali
mendapatkan semula tawaran yang pernah kita tawarkan kepada mereka.
Pucuk pangkalnya kita jangan mudah berputus asa dan biarkan sahaja begitu
sahaja mereka untuk menghubungi kita semula. Bertindak proaktif supaya
prospek/bakal pelanggan tahu kewujudan kita di mata dan fikiran mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan