Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 29 November 2011

Sukar dapatkan 'Closed Sale'


Langit tidak selalu cerah. Tapi itulah jualan yang harus di tempuh. Bukan semua yang kita harapkan akan berjaya dan mem perolehi jualan seperti mana yang di kehendaki oleh kita. Bila bertemu dengan yang mudah dan senang, syukur alhamdulillah jualan kita di terima oleh pelanggan yang kita temui. Tapi apabila bertemu dengan kepayahan dan kesukaran yang di tempuh, biarlah selancar mana kita perkatakan, biarlah se bagus mana presentasi kita di hadapannya, namun prospek/pelanggan masih enggan untuk di terima jua tawaran yang kita lakukan. Penatnya hanya Allah sahaja yang mengetahuinya, cukup kah tindakan kita hanya merasa kecewa, mengeluh, marah atas tindakan prospek/pelanggan tersebut,  bersungut sepanjang masa tapi adakah tindakan ini dapat menyelesaikan masalah kita?

Kecewa memang kecewa, tapi apa tindakan seterusnya dari diri kita sendiri. Apa tindakan sewajarnya untuk kita lakukan selepas ini. Perlu kah kita  melepaskan peluang begitu sahaja dan melupakan sahaja prospek/pelanggan tersebut?  Beribu lagi prospek di luar sana boleh dicari sebagai penyedap perasaan kita apabila menemui kegagalan. Adakah tindakan sebegini memadai? Perlu ada tindakan berterusan dan sentiasa untuk menentukan kita boleh menguasai skil jualan kita dengan baik dan berkesan setiap kali bertemu dengan prospek/pelanggan terutama apabila kita menemui kegagalan melakukan jualan penutup.

Antara perkara-perkara yang perlu di lakukan dan di cadangkan untuk kita melakukannya adalah

i.                     Dengan perasaan yang terbuka hubungi semula prospek/pelanggan tersebut dan tanyakan apa sebabnya beliau menolak tawaran kita. Mungkin soalan-soalan berikut boleh kita kemukakan seperti

Boleh saya tahu halangan encik untuk tidak menerimanya?”

Boleh saya tahu apa yang tidak kena dengan produk/perkhidmatan ini?”

Boleh saya tahu, apa kelebihan pesaing sehingga encik tidak menerima  
  tawaran kami?”

ii.                   Setelah mendapatkan maklum balas prospek/pelanggan tersebut, nyatakan penghargaan kita melalui penghantaran mesej SMS, e-mel, kad ucapan atau surat peribadi dari kita.  Tunjukkan yang mereka masih relevan lagi walaupun mereka merasakan mereka telah melakukan satu keputusan yang tepat menolak tawaran dari kita.

iii.                  Muhasabah sentiasa. Kaji apa yang di kehendaki dan apa yang perlu kita lakukan semula. Cari dan temui semula dan pastikan setiap kesalahan dan kelemahan kita tidak sama sekali diulangi lagi

iv.                 Tunjukkan kita sentiasa membantu prospek/pelanggan dan bukan semata-mata mengaut keuntungan sahaja untuk diri kita.  Yang penting prospek/pelanggan tersebut sentiasa mengetahui makluman terkini dan kemudahan mereka untuk mereka mudah dan senang menghubungi kita.

v.                   Caj semula diri kita untuk segera melupakan apa yang berlaku dan lakukan tindakan pembetulan semula tanpa tangguh. Kuatkan semangat dan cekal sentiasa dan berfikiran waras dan sedar yang kekecewaan tiada mendatangkan apa-apa imbuhan dan keuntungan kepada diri kita sendiri.

Dah dapat seorang prospek/pelanggan bukannya senang dan mudah inikan pula kita perlu melepaskan ia begitu sahaja. Kadang-kadang perlu juga kita ingat bukan sentiasa kita boleh mendapatkan penutupan jualan sentiasa berlaku. Mendapatkan penutupan jualan yang berjaya adalah matlamat utama kita. Usahakan dan jangan sama sekali di biarkan berlalu begitu sahaja.



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan