Tidak di nafikan sesuatu
jualan yang di tawarkan pasti akan menemui bangkangan. Walaupun menunjukkan kelecehannya
apa yang di kehendaki sebenarnya, bangkangan tersebut adalah menunjukkan
prospek/pelanggan tersebut mula berminat dan ingin mengambil tahu perkara
selanjutnya. Bangkangan juga menunjukkan
satu tanda aras atau penerimaan kepada anda dalam mengharungi langkah demi
langkah untuk mendapatkan ‘Closed Sale’. Ini bermakna jika tiada bangkangan
berlaku, prospek/pelanggan berdiam diri bermakna prospek/pelanggan tersebut
tidak berminat dan ingin mengambil tahu terus meninggalkan anda. Apabila tiada
minat yang di tunjukkan bermakna tiada jualan berlaku kepada anda.
Apabila bangkangan berlaku,
mungkin tip-tip sebegini boleh anda per gunakan untuk membalas balik, mematikan
hujahnya atau memaklumkan semula kepada
prospek/pelanggan tersebut dengan cara
i.
Gunakan testimonial
Cara yang terbaik dalam menangani bangkangan
adalah menunjukkan bukti di hadapan prospek/pelanggan tentang kejayaan
pelanggan sedia ada menerima kehadiran produk/perkhidmatan yang telah di
terimanya dari anda. Sebaik-baiknya
dapatkan surat penghargaan ataupun bukti kepuasan hatinya secara bertulis. Biasanya dalam bidang perkhidmatan perkara
yang paling baik di lakukan adalah dengan cara menceritakan dengan mengaitkan
kenalannya atau rakan sekerjanya secara menyatakan namanya sekali tentang
kepuasan mereka menerima perkhidmatan dari anda.
ii.
Tafsirkan ia sebagai satu
soalan
Dengan hati yang terbuka dan telus, anda menerima
bangkangan yang di utarakan sebagai satu persoalan dari prospek/pelanggan
tersebut. Anggaplah ia sebagai satu soalan permintaan yang ikhlas untuk
prospek/pelanggan ingin mengetahui dengan lebih lanjut dan mendalam lagi. Akui yang bangkangan tersebut adalah respon
semula jadi dari prospek/pelanggan dalam mana-mana tawaran di kemukakan di mana
risiko untuk menerimanya berlaku ke atas mereka bagi menimbangkan samada ianya
berbaloi ataupun tidak. Meyakinkan mereka dengan memberi maklum balas yang di
kehendaki amat di perlukan bagi memudahkan mereka benar-benar faham dan tahu
secara yang di kehendaki apa yang di perlukan.
iii.
Berikan sebab-sebab yang
terbaik
Nyatakan dengan berhemah dan penuh tanggungjawab
apa alasan-alasan anda menawarkan produk/perkhidmatan yang diberikan kepada
mereka untuk mereka perlu menerimanya dan menggunakan produk/perkhidmatan
tersebut. Alasan-alasan yang diberikan
perlulah kukuh dan di terima akal.
iv.
Per mudahkan bangkangan
tersebut
Per mudah dan jangan di sukarkan. Majoriti
prospek/pelanggan kebanyakannya tidak mahu berlaku satu perbalahan atau perdebatan
terjadi. Kebiasaannya prospek/pelanggan
pasti pada mulanya menolak dan tidak mahu menerima tawaran tersebut bagi
melemahkan semangat dan kesungguhan anda. Dalam keadaan sebegini, tunjukkan lah
semula kesungguhan, keriangan, peramah, mudah berkawan dan yang membina untuk
menangkis bangkangan yang di tunjukkan. Keperibadian
anda, berbudi bahasa dan berhemah amat di tuntut dalam perkara ini.
v.
Dengari dengan berhati-hati
Dengarlah dengan bersungguh-sungguh dan hayati
bangkangan yang disuarakan. Setiap
bangkangan yang disuarakan pasti ada jawapannya. Kebiasaannya bangkangan yang
anda lalui anda pernah melalui dan merasainya. Bersabar dan bertenang. Jangan
terlalu gopoh dan terlalu ghairah dalam memberi maklum balas yang di
perlukan. Per gunakanlah skil mendengar
anda sebaik-baiknya.
vi.
Antara bangkangan melawan ketetapan
Tugasan anda semasa proses ini adalah untuk
memastikan samada prospek/pelanggan tersebut melakukan bangkangan atas
syarat-syarat yang beliau mahukan dari anda.
Sentiasa ingat, setiap permasalahan yang berlaku pasti ada jalan
penyelesaiannya. Tetap bersabar, berbudi bahasa, yakin dan jangan panik sama
sekali untuk anda kemukakan apa sebenarnya yang mereka mahukan. Perlu di fahami
dalam keadaan prospek/pelanggan menetapkan syarat-syarat yang di kehendaki oleh
mereka sendiri, sebab utamanya adalah di sebabkan oleh komitmen dalam
perbelanjaan mereka sendiri yang mungkin sukar atau susah untuk menerima
tawaran anda. Biarlah ketetapan mereka berpada-pada dan jangan sampai di
biarkan mereka meminta dari anda yang bukan-bukan terutama di luar bidang kuasa
anda. Berwaspada sentiasa.
vii.
Menerima bangkangan dengan
hati yang terbuka
Bangkangan kebiasaannya sama sahaja sebabnya dan
mudah untuk di ramalkan, dalam mana-mana perbualan jualan. Pengalaman
mematangkan anda dan melalui pengalaman juga kegagalan anda tidak perlu tempuhi. Berfikir positif dan tunjukkan tingkah laku
terbaik anda dalam menonjolkan diri anda benar-benar dapat membantu
prospek/pelanggan. Kepercayaan mereka
akan lebih memudahkan lagi tugasan anda. Apabila kepercayaan wujud maka segala
permasalahan mereka akan anda ketahui dan memudahkan lagi anda menyelesaikan
permasalahan mereka melalui produk/perkhidmatan yang ditawarkan.
Ketahui dalam satu-satu
perkara yang prospek/pelanggan dapat di yakinkan dalam menerima tawaran yang
ditawarkan kepada mereka.. Beri tumpuan sepenuhnya dalam mencari dan
membuktikan kepada mereka yang mereka bakal menerima produk/perkhidmatan yang
di tawarkan itu adalah yang terbaik dan cukup menguntungkan mereka. Hendak menguntungkan prospek/pelanggan perlu
penceritaan apa kebaikan, kelebihan dan keutamaan dalam
produk/perkhidmatan yang di tawarkan.
Jelaskan lah dengan penuh berhemah dan jangan sama sekali menipu semata-mata
ingin menarik minat prospek/pelanggan tersebut. Di mana ada kemahuan di situ
ada jalannya. Yakin pada diri sendiri, yakin pada produk/perkhidmatan yang di
tawarkan, yakin pada organisasi yang di wakili. Kejayaan bukan pastinya datang
dengan sekelip mata sahaja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan