Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 4 November 2011

MENANGANI BANGKANGAN - NANTI SAYA BANDINGKAN DAHULU


Dalam kita melakukan presentasi kepada prospek/pelanggan dengan baik dan memuaskan hati kita, pada saat akhirnya prospek/pelanggan tersebut terus mengatakan yang beliau masih lagi tidak boleh membuat keputusan terlebih dahulu kerana ingin membandingkan dengan pesaing kita. Di saat akhir persembahan kita, prospek/pelanggan tersebut baru ingin perkatakan perkara ini kepada kita. Ingatkan boleh ‘closed sale’ tapi malangnya masih buntu dan tersangkut lagi.


Apa yang perlu dilakukan jika perkara sebegini berlaku? Mungkin ada tip-tip yang di berikan ini boleh di guna pakai bagi menangkis dan memujuk semula prospek/pelanggan bagi menerima semula tawaran produk/perkhidmatan yang telah kita tawarkan iaitu



i.                    Pastikan prospek/pelanggan mendapat yang terbaik

Sebenarnya prospek/pelanggan sememangnya memerlukan produk atau perkhidmatan yang di tawarkan tetapi hanya mereka memilih yang terbaik dan yang berkenan di hati mereka.  Hanya tinggal satu langkah sahaja lagi untuk lakukan ‘closed sale’. Sebaik-baiknya kenal pasti dan fahami apa yang di perlukan oleh prospek/pelanggan tersebut.  Kebiasaannya prospek/pelanggan akan mencari apakah nilai terbaik atas wang dan bukan semestinya mencari yang murah sahaja. Pastikan anda dapat mengesan apa kualiti dan ciri-cirinya yang di perlukan oleh prospek/pelanggan ini untuk menerima tawaran kita nanti


ii.                  Tanyakan apakah yang prospek/pelanggan inginkan sebenarnya

Anda bangkitkan pertanyaan sebegini pasti akan membangkitkan lagi isu bangkangan prospek/pelanggan. Secara positifnya, ini akan membolehkan kita mengetahui dengan lebih lanjut lagi tentang mungkin dari segi harganya, perkhidmatannya, kualitinya, kemudahannya dan sebagainya yang perlu kita ketahui terlebih dahulu.  Tanyalah sebaik mungkin kerana kalau tidak di tanya manakan mungkin kita mendapat maklum balasnya. Malu bertanya sesat jalan.

iii.                Lakukan perbandingan dengan pesaing dan nyatakan kelebihan yang ada

Bukan setakat mengetahui produk yang ditawarkan tetapi juga segala yang di tawarkan oleh pesaing tentang kelebihan dan kekurangannya perlu di ambil perhatian juga. Di sarankan agar satu jadual perbandingan dapat di buat bukan setakat memudahkan kita menceritakan kepada prospek/pelanggan tetapi juga memudahkan prospek/pelanggan untuk membacanya dan meneliti apa yang di perlukan oleh prospek/pelanggan sendiri.

iv.                 Buktikan dari pandangan pelanggan-pelanggan yang telah berpuas hati

Kebiasaannya bahan sejarah adalah satu fakta yang boleh menarik perhatian sesiapa yang melihatnya kerana ianya adalah fakta dan telah berlaku.  Per gunakan kaedah ini, ceritakan keseronokan pelanggan-pelanggan yang sedang  atau sudah menikmati apa yang di perolehi untuk di ceritakan semula kepada prospek/pelanggan yang di temui.  Sebaik-baiknya kalau ada kita dapati surat penghargaan dari pelanggan tersebut seelok-eloknya di tunjukkan dan di kemukakan kepada prospek/pelanggan untuk melihatnya.  Bukan untuk mengajar diri kita menjadi seorang yang ‘takbur’ tetapi sebagai satu ‘tools’ atau senjata kita kepada prospek/pelanggan.


v.                   Per mudahkan dan jangan di sukarkan

Memudahkan sesuatu perkara amat di tuntut. Menyukarkan seseorang akan menyebabkan seseorang akan merasa tertekan dan akan menimbulkan kekecewaan yang amat sangat.  Tunjukkan kepada prospek/pelanggan yang kita sentiasa ingin membantu mereka dengan menunjukkan betapa kita adalah orang yang paling mudah dan senang untuk membantu mereka menyelesaikan segala permasalahan yang ada kepada prospek/pelanggan.  Cuba jangan di hampakan hati dan perasaan mereka dan tonjolkan kewibawaan anda untuk sentiasa mahu membantu dan menolong prospek/pelanggan



Setiap kesukaran itu pasti ada kesenangannya pula. Jangan merasa kepayahan dan pendek akal dengan cepat tetapi tunjukkan semula kepada kita dengan ketabahan dan kesabaran yang ada supaya anda boleh mengatasi setiap bangkangan atau bantahan yang berlaku dan terjadi walaupun di depan mata.  Hilangkan panik dan kerisauan anda dan cuba kawal suasana perbualan anda antara anda dan prospek/pelanggan.  Saya percaya dan amat yakin anda boleh melakukannya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan