Dalam kita melakukan
presentasi kepada prospek/pelanggan dengan baik dan memuaskan hati kita, pada
saat akhirnya prospek/pelanggan tersebut terus mengatakan yang beliau masih lagi
tidak boleh membuat keputusan terlebih dahulu kerana ingin membandingkan dengan
pesaing kita. Di saat akhir persembahan kita, prospek/pelanggan tersebut baru
ingin perkatakan perkara ini kepada kita. Ingatkan boleh ‘closed sale’ tapi
malangnya masih buntu dan tersangkut lagi.
Apa yang perlu dilakukan
jika perkara sebegini berlaku? Mungkin ada tip-tip yang di berikan ini boleh di
guna pakai bagi menangkis dan memujuk semula prospek/pelanggan bagi menerima
semula tawaran produk/perkhidmatan yang telah kita tawarkan iaitu
i.
Pastikan prospek/pelanggan
mendapat yang terbaik
Sebenarnya prospek/pelanggan sememangnya
memerlukan produk atau perkhidmatan yang di tawarkan tetapi hanya mereka
memilih yang terbaik dan yang berkenan di hati mereka. Hanya tinggal satu langkah sahaja lagi untuk
lakukan ‘closed sale’. Sebaik-baiknya kenal pasti dan fahami apa yang di perlukan
oleh prospek/pelanggan tersebut.
Kebiasaannya prospek/pelanggan akan mencari apakah nilai terbaik atas
wang dan bukan semestinya mencari yang murah sahaja. Pastikan anda dapat
mengesan apa kualiti dan ciri-cirinya yang di perlukan oleh prospek/pelanggan
ini untuk menerima tawaran kita nanti
ii.
Tanyakan apakah yang
prospek/pelanggan inginkan sebenarnya
Anda bangkitkan pertanyaan sebegini pasti akan
membangkitkan lagi isu bangkangan prospek/pelanggan. Secara positifnya, ini
akan membolehkan kita mengetahui dengan lebih lanjut lagi tentang mungkin dari
segi harganya, perkhidmatannya, kualitinya, kemudahannya dan sebagainya yang
perlu kita ketahui terlebih dahulu.
Tanyalah sebaik mungkin kerana kalau tidak di tanya manakan mungkin kita
mendapat maklum balasnya. Malu bertanya sesat jalan.
iii.
Lakukan perbandingan dengan
pesaing dan nyatakan kelebihan yang ada
Bukan setakat mengetahui produk yang ditawarkan
tetapi juga segala yang di tawarkan oleh pesaing tentang kelebihan dan kekurangannya
perlu di ambil perhatian juga. Di sarankan agar satu jadual perbandingan dapat
di buat bukan setakat memudahkan kita menceritakan kepada prospek/pelanggan
tetapi juga memudahkan prospek/pelanggan untuk membacanya dan meneliti apa yang
di perlukan oleh prospek/pelanggan sendiri.
iv.
Buktikan dari pandangan
pelanggan-pelanggan yang telah berpuas hati
Kebiasaannya bahan sejarah adalah satu fakta yang
boleh menarik perhatian sesiapa yang melihatnya kerana ianya adalah fakta dan
telah berlaku. Per gunakan kaedah ini,
ceritakan keseronokan pelanggan-pelanggan yang sedang atau sudah menikmati apa yang di perolehi
untuk di ceritakan semula kepada prospek/pelanggan yang di temui. Sebaik-baiknya kalau ada kita dapati surat
penghargaan dari pelanggan tersebut seelok-eloknya di tunjukkan dan di
kemukakan kepada prospek/pelanggan untuk melihatnya. Bukan untuk mengajar diri kita menjadi
seorang yang ‘takbur’ tetapi sebagai satu ‘tools’ atau senjata kita kepada
prospek/pelanggan.
v.
Per mudahkan dan jangan di
sukarkan
Memudahkan sesuatu perkara amat di tuntut.
Menyukarkan seseorang akan menyebabkan seseorang akan merasa tertekan dan akan
menimbulkan kekecewaan yang amat sangat.
Tunjukkan kepada prospek/pelanggan yang kita sentiasa ingin membantu
mereka dengan menunjukkan betapa kita adalah orang yang paling mudah dan senang
untuk membantu mereka menyelesaikan segala permasalahan yang ada kepada
prospek/pelanggan. Cuba jangan di
hampakan hati dan perasaan mereka dan tonjolkan kewibawaan anda untuk sentiasa
mahu membantu dan menolong prospek/pelanggan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan