Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 8 November 2011

MARAH JANGAN SESEKALI DIBIARKAN


Langit bukannya selalu cerah dan terang benderang, ada kalanya cuaca tidak sebaik seperti mana yang di sangka kan. Begitulah juga manusia, bukan semuanya prospek/pelanggan yang di temui berada dalam mood yang baik dan tenang sentiasa. Bila kena laut yang bergelora itu yang perlu di hadapi dengan tenang dan penuh dengan ketabahan dan kebijaksanaan menghadapi suasana yang tidak di jangka dan di sangka sama sekali.


Kalau tidak di layan dengan elok dan baik mungkin akan memberikan kesan dan efek yang tidak baik untuk karier dan organisasi yang anda wakili. Perhubungan untuk satu jangka masa panjang mungkin tidak dapat di laksanakan dan terkubur begitu sahaja, takut-takut pula pelanggan yang ada akan kemukakan komplen dan mulut riuh pula menjadikan hebahan mulut sebagai senjata ke tidak puasan hati mereka terhadap anda dan organisasi.

Bawalah bertenang dan tetap mesra melayan prospek/pelanggan yang mula menunjukkan kemarahannya. Terdapat beberapa tip-tip yang boleh di gunakan jika anda menghadapi situasi seperti ini iaitu 


i.                    Prospek/pelanggan mula marah dan mula menjerit kemarahannya



·         Katakan ‘IA’ dahulu
Ambil langkah bijak, selamatkan diri dahulu dengan mengatakan Ia betul terlebih dahulu. Jangan sama sekali di patahkan apa yang di perkatakannya terlebih dahulu. Tunggu ia menjadi reda dan sejuk dahulu barulah kita boleh bercakap dengan cukup berhati-hati umpama jikalau menampi, jangan di tumpah padinya sama sekali.

·         Dapatkan penjelasan dengan baik dan di fahami
Apa yang tidak kena dan apa yang tidak memuaskan hatinya dapatkan dengan baik dan di fahami sejelas-jelasnya.  Sebaik-baiknya ambil nota menunjukkan anda mengambil berat tentang apa yang beliau perkatakan. Jangan sama sekali mencelah di saat ini.

·         Komited untuk di selesaikan
Teruslah anda berjanji dengan cuba sedaya upaya anda menyelesaikan permasalahan mereka secara berhemah dan berbudi bahasa. Nyatakan kepada prospek/pelanggan yang anda akan cuba selesaikan sebaik mungkin dan akan memaklumkan statusnya apabila telah mendapat maklum balas dari pihak yang berkaitan.


·         Tanyakan apa yang di kehendaki
Simpulkan dalam keadaan berlaku reda apa tindakan sepatutnya yang beliau inginkan bagi memudahkan anda memaklumkan kepada pihak yang berkenaan.  Tindakan sebegini memberi ruang kepada anda untuk prospek/pelanggan mula mempercayai kepada anda.


ii.                  Carikan penyelesaian yang sesuai


Kadang-kadang Win-Win situation amat di perlu kan di sini. Jangan sesekali mendabik dada yang produk/perkhidmatan kita tawarkan semuanya betul dan benar serta di terima oleh semua orang.  Jadi macam hero Hindustan dahulu, kalah dulu menang kemudian.  Di waktu ini segala kelebihan dan yang boleh membawa keuntungan kepada prospek/pelanggan tersebut tentang produk/perkhidmatan perlu di gunakan sebaik mungkin.


iii.                Menerima dahulu pendapatnya demi memastikan keadaan terkawal


Orang kata Customer  is the King, terima sahaja dahulu bagi meredakan situasi tegang yang di alami. Jangan jadi seperti kalah jadi abu, menang jadi arang kerana pasti ia akan merugikan kedua-dua belah pihak. Nyatakan setiap permasalahannya ada jalan penyelesaiannya. Jangan gugup apatah lagi hendak menipu semata-mata mengambil hati prospek/pelanggan tersebut. Nyatakan segala fakta yang ada dengan kebenaran yang anda ketahui. Tunjukkan yang anda telah memahami segala permasalahan mereka dan turut bersimpati dengan apa yang telah berlaku.


iv.                 Gunakan sebagai pendedahan pengalaman kepada anda


Ini yang paling mahal harganya. Tidak boleh di jual beli dan boleh dibaca dalam buku-buku jualan.  Situasi yang anda lalui ini mematangkan anda untuk melakukan lebih banyak lagi jualan kepada prospek/pelanggan baru dan lebih mengetahui dan memahami lebih mendalam bagaimana untuk menghadapi situasi yang berlaku seperti ini. Bukan di namakan pendedahan jika anda sendiri tidak menempuh nya.


Sememangnya lukanya boleh dihilangkan tetapi perlu kita ingat parutnya masih tetap ada lagi. Tambahan pula luka di tangan nampak berdarah, tapi luka di hati siapa yang tahu.  Perlu bagi kita yang menjadikan karier jualan ini sentiasa berhati-hati apabila berurusan dengan prospek/pelanggan yang di temui kerana apa yang tersirat di dalam hati dan apa yang pernah beliau alami kita tidak sama sekali mengetahuinya melainkan hanya dengan perhubungan yang baik sekali antara kita dan prospek/pelanggan tersebut dapat di jalinkan.  Kepercayaan dan keyakinan prospek/pelanggan amat di tuntut agar situasi begini dapat di elakkan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan