Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 1 November 2011

MENANGANI BANGKANGAN – TEKNIK PENGAMBILAN NOTA


Jika di masa hadapan berlaku perkara yang prospek/pelanggan tidak berpuas hati seolah-olah pendapatnya sahaja yang perlu di dengari, maka cara sebegini dan cara untuk mengelak dan memikat pelanggan semula adalah melalui cara kita mengambil nota dan catatkan ia pada sehelai kertas yang mesti di lakukan di hadapan prospek/pelanggan tersebut. 


Ini adalah kerana

i.                     Mengaku kalah dan salah dahulu dan menerima dahulu apa-apa juga pandangan dan ke tidak puasan hati prospek/pelanggan

ii.                   Tunjukkan pada prospek/pelanggan tersebut yang kita benar-benar mengambil berat dan perhatian dan mula untuk memahami apa yang beliau tidak puas hati ke atas produk kita

iii.                  Fahami dengan jelas dan faham segala apa yang di pertuturkan oleh prospek/pelanggan

iv.                 Sebaik-baiknya di ulang kan semula apa yang pelanggan perkatakan supaya bukan setakat kita sahaja faham tetapi juga prospek/pelanggan juga tahu yang mesej mereka telah kita terima dengan baik dan faham

v.                   Setelah habis dan selesai apa yang di perkatakan, lihat pada nota yang kita catit kan itu untuk kita lakukan analisa segera mana-mana bahagian yang boleh atau perlu di rasakan kita melakukan penerangan semula kepada prospek/pelanggan supaya mereka boleh faham dan tahu kelebihan produk kita pula

vi.                 Nyatakan dengan baik dan berhemah dengan nada merendah diri mengikut catatan tadi untuk cuba menangkis apa juga yang di perkatakan.

vii.                Pengetahuan produk di waktu ini memainkan peranan penting memberikan penjelasan dan kefahaman semula kepada prospek/pelanggan




Tiada ulasan:

Catat Ulasan