Satu skil yang perlu kita ada bagi memudahkan mendapat maklumat dan maklum balas prospek/pelanggan adalah hanya dengan keupayaan kita menanyakan soalan-soalan yang pendek dengan harapan prospek/pelanggan memberikan jawapan yang panjang dan memudahkan lagi kita mendapatkan maklumat yang di kehendaki.
Kebiasaannya soalan yang pendek dan ringkas akan
mendapatkan satu bentuk jawapan yang panjang dan berjela. Tapi jika soalan
yang di kemukakan adalah panjang dan berjela sudah pasti jawapan yang diterima
adalah pendek dan ringkas. Mungkin ini hukum alam dan kejadian Allah SWT.
Ketahui bila masa yang paling sesuai untuk kemukakan soalan-soalan pendek bagi
mendapatkan jawapan-jawapan yang menunjukkan maklumat dan info yang kita sendiri
kehendaki hanya semata-mata memudahkan kita menyediakan produk/perkhidmatan
yang bagaimana boleh disesuaikan mengikut keinginan prospek/pelanggan tersebut.
Antara contoh soalan-soalan
ringkas yang mungkin kita boleh per gunakan adalah seperti
“Boleh
berikan contohnya?”
“Tolong jelaskan sekali lagi?”
“Apakah halangannya?”
“Kenapa menolak tawaran?’
“Bagaimana caranya?”
“Apa yang Encik ketahui tentang produk kami?”
“Kenapa Encik?”
Dan mungkin banyak lagi
boleh kita pergunakan asalkan kita matlamat kita mendapatkan maklum balas yang
banyak dari prospek/pelanggan kita mudah didapati dan difahami. Sentiasa kreatif
mencari sumber-sumber yang ada bagi mendapatkan maklumat dan info tentang
kemahuan dan keperluan prospek/pelanggan tersebut bagi memudahkan lagi tugasan
jualan kita menempatkan produk yang bersesuaian dengan keperluan untuk diri
prospek/pelanggan tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan