Kehilangan pelanggan amat di kesalkan. Fikirkanlah semasa kita cuba mendapatkan pelanggan tersebut untuk setuju menerima tawaran produk/perkhidmatan yang di tawarkan begitu sukar dan susah sekali untuk mendapatkannya. Tiba-tiba sahaja kita begitu senang melepaskannya begitu sahaja. Bila pelanggan dah lari, macam mana nak buat ‘cross sale’ atau menawarkannya sekali lagi produk/perkhidmatan yang sama? Adakah situasi begini yang kita sukakan atau amalkan. Kena ingat sentiasa pelanggan bukan berhenti membeli cuma tidak mahu berurusan lagi dengan kita. Oh alangkah ruginya…
Ingatlah, pelanggan akan pergi meninggalkan kita begitu sahaja tanpa mengucapkan selamat tinggal kepada kita melainkan kita begitu rapat dan akrab dengan pelanggan tersebut barulah mungkin untuk menjaga hati dan perasaan kita, beliau akan memaklumkannya kepada kita kenapa sebabnya beliau tidak memilih lagi untuk membeli dan menerima tawaran dari kita. Berikut adalah sebab-sebab kita mungkin kehilangan pelanggan iaitu
i. tiada kesungguhan
ii. berpura-pura dan tiada kejujuran
iii. berat sebelah pada pelanggan lain
iv. menyukarkan lagi tindakan kita
v. tidak mahu berkawan
vi. menyalahkan proses atau prosedur di sebabkan kelemahan perkhidmatan
vii. tiada imej professional
.
viii. memberi alasan
ix. kita rasa kita yang paling betul
x. tidak menghargai
Berjanji lah kepada diri kita sendiri untuk cuba mengawal dan memelihara hubungan ke atas semua pelanggan-pelanggan kita yang sedia ada dan yang akan datang. Tanpa pelanggan kemudian hari nanti agak sukar bagi kita menawarkan segala produk/perkhidmatan yang sedia ada sekali lagi ataupun melakukan ‘cross sale’ ke atas produk kita yang lain. Cuba per gunakan segala kelebihan yang ada pada diri kita supaya pelanggan tidak lari dari kita dan organisasi kita. Layanlah secara baik dan bersungguh demi menjaga nama baik kedua=dua belah pihak. Kita akan sentiasa mengaut keuntungan jika pelanggan masih setia kepada kita dan tidak sama sekali akan melarikan diri dari kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan