Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 5 Ogos 2012

MENJUAL BUKAN MENGAJAR


Setiap kali apabila melakukan jualan, presentasi dan penerangan yang betul dan difahami amat di perlukan agar prospek/pelanggan yang mendengarnya dan mengikutinya dapat memahami dengan baik dan berkesan sama sekali. Gunakan ayat-ayat yang menarik, jelas dan mudah difahami agar apa yang kita sampaikan benar-benar difahami dan cukup mengerti oleh prospek/pelanggan.

Kerana itu kita amat di saran agar apabila melakukan jualan jangan sama sekali mengajar. Bagai seorang guru yang mengajar anak muridnya di sekolah. Seorang guru akan pasti memberikan penerangan yang jelas walaupun terpaksa melalui penerangan yang berjela-jela panjangnya semata-mata memastikan anak muridnya benar-benar fahami dan tahu apa yang ingin di sampaikan. Adakah menjual juga seperti mana mengajar?

Memberikan penerangan bukan bermakna kita memberikan pengajaran kepada prospek/pelanggan. Menjual perlu lebih banyak berikan apa manfaat dan kelebihan produk yang kita tawarkan untuk prospek/pelanggan tahu dan fahami bagi selesaikan masalah yang dialaminya. Walaupun secara berfakta namun matlamat utama kita adalah bagi mendapatkan persetujuan prospek/pelanggan menerima produk yang ditawarkan.
Fahami tugasan jualan agar kefahaman sentiasa dapat disampaikan dengan baik, jelas, ringkas dan mudah difahami iaitu dengan

i.                     Sebab utama
Kenapa kita tawarkan produk padanya. Apa yang perlu diketahuinya. Fahamkan dia dengan segala yang kita ketahui tentang produk yang ditawarkan secara mudah difahaminya bukannya kita yang mudah fahami. Bila prospek/pelanggan sudah mengerti bahawa tujuan sebenar dan sebab kenapa produk kita amat beliau perlukan barulah dia dengan hati yang terbuka dan senang hati dapat menerima dia dengan amat baik sama sekali.

ii.                   Apa manfaatnya
Bila berjumpa pastikan segala manfaat dan kelebihan produk disampaikan terlebih dahulu. Jangan cerita sama sekali tentang ciri-ciri ataupun secara teknikalnya terlebih dahulu. Tarik minatnya. Tanyakan soalan-soalan kreatif agar kita lebih fahami apa yang dia mahukan. Sesuaikan produk yang ditawarkan degan apa yang dicarikan selama ini supaya dia tahu kita hadir untuk temui penyelesaian kepada masalah yang di alaminya.

iii.                  Selesaikan masalahnya
Kerana itu kita amat di saran untuk membantu orang seramai yang termampu. Selesaikan apa yang masalah selama ini yang ditanggungnya. Bila di merasakan dia dihargai melihat produk yang kita tawarkan dapat selesaikan masalahnya sudah pasti dia akan dapat menerimanya dengan hati yang terbuka.

Elakkan semasa memberikan presentasi dan penerangan kepada prospek/pelanggan seolah-olah kita mengajar kepada anak murid tetapi berusaha berikan penerangan yang sewajarnya tentang segala kelebihan dan manfaat yang bakal diterimanya. Tarik minatnya. Jangan sama sekali sekadar beri pengetahuan kepada mereka. Selagi mereka tidak berminat selagi itulah produk kita tidak akan sampai ke mana. Buat penat bercakap sahaja. Buang masa dan tenaga tak tentu hala. Pastikan minat mereka dapat ditarik terlebih dahulu sebelum perkara-perkara yang lebih terperinci dapat disampaikan dengan sebaik yang mungkin.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan