Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 16 Ogos 2012

APA YANG PERLU ADA KETIKA PENUTUPAN JUALAN


Bukan satu tugasan mudah mendapatkan kata putus ketika proses penutupan jualan. Nak jalinkan perhubungan dengan prospek/pelanggan juga memainkan peranan penting. Mendapatkan keyakinan mereka perlu di utamakan. Jangan di rasakan terlalu mudah melakukan jualan jika perhubungan antara kita dan prospek/pelanggan tidak dapat disemai. Bila ada perhubungan yang baik baru boleh dapatkan keyakinan yang tinggi daripadanya.

Bila dah ada keyakinan dan kepercayaan terhadap kita, jangan di tunggu lagi. Tanyakan tentang peluang kita mendapatkan perniagaan darinya. Gunakan bahasa yang baik dan berhemah supaya hasrat kita tertunai. Mendapatkan maklum balas dari prospek/pelanggan yang ditemui untuk bersetuju menerima tawaran yang ditawarkan maka apa yang perlu kita lakukan jika konsep 3K ini kita guna pakaikan ia adalah

i.                    Kejujuran
Jangan sama sekali kita kelentong, menipu dan berbohong kepada prospek/pelanggan. Lakukan secara semula jadi dan lebih baik dari pesaing yang ada. Tunjukkan kesungguhan kita. Gunakan bahasa yang mudah difahami dan diterima dengan hati yang terbuka. Tunjukkan keprofesionalan dan berhemahnya kita menawarkan produk. Tiada yang merugikan tetapi menguntungkan kepada mereka jika menerima tawaran yang ditawarkan.

ii.                  Kepastian
Jangan memaksa. Jangan mengelirukan pemikirannya. Tunjukkan perkara yang benar dan berfakta agar lebih difahami. Ada testimoni dan penghargaan dari pelanggan yang sedia ada tunjukkan kepadanya betapa adanya orang lain benar-benar cukup menghargai apa yang kita lakukan selama ini. Bila kepastian telah dipastikan sudah tentu penutupan jualan semakin mudah dilaksanakan.

iii.                Kepercayaan
Perhubungan yang baik, kejujuran yang ditunjukkan dan keyakinan kita dalam melakukan jualan sudah pasti memberikan kepercayaan yang mendalam kepada mereka untuk percaya segala apa yang telah diterangkan. Memudahkan jangan disukarkan. Sudah pasti prospek/pelanggan merasakan cukup selesa dan mudah pula berurusan dengan kita. Itu pun jika mereka telah mula percaya dan yakin atas apa yang telah kita persembahkan memberikan penerangan yang sewajarnya memberikan mereka kefahaman yang difahami dan jelas pada pemikiran mereka.

Jangan mudah berputus asa. Tanyakan sahaja secara berhemah. Nak tunggu jawapan takut tak tertunggu maklum balas dari mereka. Walaupun kita dituntut diam seketika tapi pastikan jangan terlalu lama mendapatkan keputusan darinya. Tawakal kepada Allah. Kejujuran telah diberikan. Kepastian dan kepercayaan telah dijelmakan. Sudah pasti satu berita baik sudah semestinya akan kita peroleh kelak. Jangan ada perasaan malu dan takut-takut menanyakan pada prospek/pelanggan sama ada bersetuju ataupun tidak menerima tawaran yang ditawarkan. Kita malu kita yang tanggung rugi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan