Awasilah dengan sebaik mungkin. Tanpa kita sedari walaupun kita suka dan
mengemarinya tapi mungkin orang lain tak suka pula. Berhati-hati umpama menarik
benang dalam tepung jangan sama sekali dibiarkan tepung berterabur sekelilingnya
manakala benang yang di tarik jangan terputus pula. Kena jaga kedua-duanya.
Begitulah kita, kena jaga dengan sebaik yang mungkin. Agak-agak ada yang tak
berkenan awasilah dengan sebaik yang mungkin. Tak jaga nanti sukar pula untuk
melakukan jualan.
Antara sikap ‘terlalu’ yang kita perlu awasi dan lakukan adalah
i.
Manja – mengada-gada
Nak
bermanja sekalipun biarlah bertempat. Jangan main suka hati sahaja jumpa
sesiapa main manja yang amat sangat. Tengok keadaan dahulu. Terlalu manja pada
orang yang kita sayangi tidak mengapa. Pada prospek/pelanggan jangan pula jadi
begitu nanti lain pula anggapan orang kepada kita. Kena lebih berhati-hati dan
jangan turutkan hati atas gelagat kita sendiri walaupun kita sendiri sedari
yang kita ini adalah seorang yang manja.
ii.
Terbuka
Apa yang di
maksudkan dengan terbuka ini adalah sikap dan cara kita yang mudah sangat
menjadi peramah yang amat sangat. Habis kita sembangkan pelbagai cerita dan
berita. Ini belum masuk lagi bab gosip dan sensasi. Apa juga yang kita dengar
dan ketahui habis semua kita mahu sampaikan dan ceritakan kepada orang. Dah
terlalu ramah begini agak-agaknya bagaimanalah pula karenah kita pada
prospek/pelanggan nanti? Terlalu terbuka kata-kata kita juga amat bahaya juga
kerana di khuatiri segala rahsia prospek/pelanggan nanti habis kita sampaikan
dan ceritakan pula kepada orang lain. Macamana orang nak percaya kepada kita?
Terlalu ramah juga ada bahayanya. Maklumlah ditakuti nanti terlepas cakap habis
sampai bila-bilapun orang jadi tak percayalah pula kepada kita.
iii.
Tertutup
Macam ada
batu geligalah pula bila nak bercakap. Macamana nak menjual kalau itu rahsia
ini tak boleh nak beritahu dan sebagainya. Agak-agak kalau susah sangat nak
bercakap baik tukar profesion terlebih dahulu. Mengutum senyuman pun sukar
takut orang tafsir lainpun susah juga. Semuanya asyik negatif sahaja. Terlalu
tertutup sehinggakan menyusahkan prospek/pelanggan juga amat-amat tidak di
galakkan. Jangan sayangkan mulut kita untuk berbicara tapi sayangkan profesion
kita yang memerlukan mulut mengeluarkan kata-kata yang sepatutnya.
iv.
Cerewet
Itu tak
boleh ini tak boleh lagi haru. Cerewet tak bertempat. Terlalu cerewet
sehinggakan prospek/pelanggan nak berurusanpun amat sukar dirasakan. Mesti satu
hari nanti kena pulaukan oleh orang lain pula kerana hanya dirasakan terlalu
sukar terlalu cerewet apabila hendak berurusan. Bila dah terlalu cerewet
sehingga apa nak buat dan lakukan semuanya jadi sukar jadi bagaimana hendak
hasilkan yang terbaik. Pasti ada jalan penyelesaiannya.
v.
Sensitif
Terlalu
sensitif. Bukan setakat orang bercinta sahaja. Nak lakukan jualan berhadapan
dengan prospek/pelanggan yang mulutnya agar celupar sedikit sudah tentu
memberikan satu sensitiviti yang keterlaluan buat kita sendiri. Bila kita
terlalu sensitif dengan apa yang telah berlaku dan terjadi mulalah kita hilang
mod, kondem yang bukan-bukan pada prospek/pelanggan tersebut mahupun organisasi
tempat kita bernaung. Macam-macam akan kita perkatakan. Semuanya nampak salah
orang lain tapi dekat kesalahan kita langsung kita tidak mahu sentuhinya pula.
Macamlah diri kita ini sempurna sesangat. Cermin diri kita terlebih dahulu sama
ada apa tindakan kita yang telah dilakukan adakah betul atau tidak sebelum kita
menjadi terlalu sensitif. Berfikir dahulu adalah lebih baik dari kita menurut
hati yang panas.
vi.
Perlekeh
Memang
memburukkan. Cukup mudah terlalu perlekehkan orang lain terutaman sekali kita
perlekehkan prospek/pelanggan kita. Jangan terlalu perlekehkan orang kalau buat
pertama kalinya kita baru bertemu dan berkenalan prospek/pelanggan yang di
temui dari gayanya, penampilannya ataupun perbualannya. Kita bukannya manusia
yang sempurna. Lihat dari pandangan hati dan bukan sama sekali lihat dari
pandangan mata. Bila kita terlalu suka perlekehkan orang di khuatiri nanti kita
akan mudah menjadi seorang yang cukup suka bercakap besar, ego, berlagak dan
tinggi diri. Nauzubillah.
vii.
Risau
Terlalu risau
yang amat sangat. Buat yang ini di kuatiri salah, buat yang itu di kuatiri tak
betul, habis tu buat yang macam mana nak bagi betul? Lagi susah. Umpama orang
yang hendak sembahyang, cukup sekadar sekali kita bertakbir jangan pula
bertakbir dah 10 kali baru nak sah takbir kita itu. Kena ada keyakinan. Kena
tahu apa yang kita lakukan. Buang perasaan risau kerana kita bukannya berada ditengah-tengah
hutan belantara, hidup sendirian menanggung perasaan yang risau mendatangkan
ketakutan. Atasinya dengan baik untuk bina keyakinan diri sebaik yang termampu.
Jagailah diri kita. Jangan mudah merasakan sama sekali segala tindakan kita
lakukan semuanya benar sahaja sehinggakan ada orang menegurnyapun masih di
katakan tidak betul lagi. Elakkan diri kita terlalu takabbur dan tinggi diri.
Takkan kemanapun. Hilang kawan dan saudara mara lagi ada. Bina keyakinan diri
dan jangan sama sekali sentiasa membuat andaian yang kita ini sentiasa benar
dan betul. Kalau begitu tidaklah Rasulullah SAW menyuruh kita umatnya sering
tegur menegur antara satu sama yang lain. Perbetulkan diri kita segera kerana
tangga kejayaan yang perlu dicapai perlu diusahakan sebaik yang mungkin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan