Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 14 Ogos 2012

BUAT JER CAM DOKTOR


Cuba kita lihat bagaimana seorang doktor perubatan melayan kita. Tidak kiralah doktor perubatan klinik swasta ataupun hospital kerajaan etika tugasannya pasti sama. Seorang doktor pasti akan lebih banyak bertanya dari lebih banyak bercakap sehingga beliau benar-benar mengetahui apa sebenarnya sakit yang kita tanggung selama ini. Tanpa segan silu pasti kita akan menceritakan apa sakit yang sedang kita tanggung dan alami buat masa kini. Mengharapkan bantuan doktor dapat selesaikan masalah kita dan tahu apa yang kita alami agar segera sembuh secepat yang boleh.

Menurut Kaiser Permanente seseorang pesakit yang menemui doktor pasti doktor berkenaan akan melakukan perkara seperti berikut

i.                     Dengan segera akan mencipta perhubungan yang mesra dengan pesakit

ii.                   Melakar dan memberi keutamaan apa yang dikehendaki oleh pesakit

iii.                  Meneroka permasalahan dari perspektif pesakit

iv.                 Simpati dan melibatkan diri memberikan keputusan rawatan apa yang di perlukan

Sememangnya inilah rutin seorang doktor apa yang akan dilakukan apabila bertemu dan berjumpa dengan pesakitnya. Seseorang doktor sebelum memeriksa pesakitnya pasti akan bertanya dahulu apa sakitnya terlebih dahulu akan apa yang ditanggungnya terlebih dahulu. Selepas mengetahui apa yang ditanggung oleh pesakit tersebut barulah doktor akan memeriksanya pula sebelum beberapa solusi yang dipersetujui bersama oleh pesakit dapat dicapai. Keadaan seperti ini adalah satu proses pembinaan bagi tujuan

i.                     Pembinaan kepercayaan

ii.                   Mengenal pasti apa masalahnya

iii.                  Cari jalan penyelesaiannya

Begitulah kita dalam melakukan jualan, membina kepercayaan, apa masalah yang ditanggung oleh prospek/pelanggan dan kemukakan produk yang terbaik bagi menyelesaikan permasalahannya. Inilah yang kita perlu lakukan dalam melakukan jualan. Jangan difikirkan tentang apa yang akan kita perolehi pendapatan terlebih dahulu tetapi fikirlah gaya sebagai seorang doktor bagaimana dengan kepakaran yang ia ada dapat menyelesaikan permasalahan seperti dahulu.

Begitulah tindakan apa yang diperlukan. Kita adalah akar dalam produk kita sendiri. Pergunakan untuk membantu seramai yang boleh berikan perkhidmatan yang terbaik selesaikan permasalahan mereka. Yakin pada produk, yakin pada diri sendiri dan yakin kita boleh melakukannya, hasilnya pasti lumayan. Kalau seorang doktor boleh melakukannya untuk membantu kenapa kaedah doktor seperti ini tidak boleh kita terapkan dalam tugasan kita melakukan jualan. Teruskan usaha bantu seramai yang boleh untuk selesaikan permasalahan mereka melalui produk yang kita tawarkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan