Kekeliruan mungkin terjadi. Masih tidak dapat menentukan kaedah mana yang
terbaik bagi mendapatkan penutupan jualan. Apakah kaedah terbaik yang perlu
dilakukan bagi memastikan penutupan jualan berjaya dilaksanakan. Adakah melalui
e-mel, talian telefon atau bertemu sahaja? Mesti ada jalannya dan mesti ada
jalan penyelesaiannya yang terbaik. Tengok kepada keperluan. Apa yang ingin
kita salurkan. Jangan salah pilih kaedahnya ditakuti nanti hasilnya kurang
berkesan. Fahami kaedahnya dahulu agar kita tahu yang mana satu perlu kita
laksanakan.
E-mel sebenarnya dalam melakukan jualan mempunyai kurang kepentingannya
untuk mendapatkan penutupan jualan. E-mel merupakan satu saluran penyampaian
maklumat dan informasi yang paling baik untuk di gunakan. Ini adalah kerana
melalui e-mel penyaluran maklumat dapat disampaikan terus kepada sasaran
prospek yang dikehendaki. Sentiasa kena ambil tahu saluran penghantaran
maklumat ini sudah tentunya memaklumkan dan memberitahu tentang segala promosi,
tawaran produk terbaru di pasaran, tawaran-tawaran menarik dan apa yang ada di
pasaran terkini supaya prospek/pelanggan sentiasa tahu apa yang berlaku pada
keadaan sekelilingnya.
Menghubungi melalui talian telefon amat memerlukan keupayaan intonasi yang
baik dan mesra bagi memudahkan lagi memikat prospek untuk mendengarnya. Makin
jelas, mudah difahami dan ringkas akan membuatkan seseorang yang telah berminat
sudah pasti akan menerima cadangan kita bersetuju melakukan temu janji.
Anggaplah proses ini sebagai satu pengesahan yang memerlukan maklum balas
segera. Apa yang penting tujuan utama menggunakan talian telefon adalah
mendapatkan temu janji.
Pertemuan yang di maksudkan adalah bertemu setentang dengan prospek yang
ingin kita lakukan jualan. Apabila bertemu bukan sekadar cakap-cakap kosong
sahaja. Kena lakukan presentasi yang terbaik. Kena jelas, mudah di fahami dan
ringkas. Inilah peluang yang terbaik memberikan penerangan sewajarnya.
Benar-benar mustahak kerana prospek berada di hadapan kita. Umpama orang
menembak, satu peluru satu mangsa. Inilah detik dan saatnya bagi kita untuk
mendapatkan penutupan jualan yang dikehendaki.
Apabila hendak bertemu, jangan main hentam kromo sahaja. Jangan main redah
sesuka hati. Ditakuti nanti orang tak sudi pula untuk bertemu dengan kita
melainkan ia nya di perkenalkan oleh pelanggan-pelanggan kita. Lakukan secara berhemah.
Kalau melalui referral (perujuk) ada mudahnya berbanding dengan pencarian kita
dalam stok leads simpanan kita. Pastikan selepas ini kita amat mengetahui bila
masanya yang sesuai untuk kita gunakan e-mel, berhubung melalui talian telefon
ataupun melakukan pertemuan dengan prospek/pelanggan yang kita sasarkan.
Jangan mudah pening ataupun melatah. Ketahui dulu apa kaedah yang terbaik.
Matlamat utama melakukan jualan adalah mendapatkan penutupannya. Itulah hasil
akhir yang perlu kita dapati. Semakin banyak kita lakukan akan lebih
mematangkan tindakan kita. Biar pengalaman yang kita tempuh sendiri menjadi
guru terbaik kepada karier jualan yang kita lakukan ini. Berfikir sejenak
adalah lebih baik daripada melakukan sesuatu tindakan sesuka hati sesedap rasa
sahaja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan