Bertemu dengan prospek/pelanggan sudah pasti akan kita lakukan penilaian
terhadap mereka. Bagaimana keadaan dan situasi mereka, sama ada mereka sanggup
atau tidak untuk menerima kehadiran kita atau tidak. Dalam melakukan jualan
kerana itu kita dituntut untuk bersangka baik terlebih dahulu dan jangan sama
sekali melakukan andaian demi andaian yang bukan-bukan. Yakin setiap apa yang
kita lakukan sudah pasti memberikan satu pulangan yang baik terhadap diri kita.
Kerana kita merasakan yang kita ini sahaja terlalu memerhati dan melakukan
penilaian terhadap mereka, jangan sama sekali dilupakan bahawa mereka juaga
sama seperti kita. Prospek/pelanggan yang ditemui sudah pasti akan melakukan
penilaian dan pemerhatian yang sewajarnya terhadap kita. Jangan mudah memainkan
peranan yang kita sahaja yang terlalu sibuk perhatikan gelagat mereka tetapi
sebenarnya kedua-dua belah pihak juga memerhatikan perkara yang sama.
Adalah disarankan agar apabila bertemu dengan prospek/pelanggan yang
ditemui perkara-perkara berikut perlu di ambil berat oleh kita ketika atau
sedang melakukan jualan terhadap mereka iaitu
Semak dan periksa sentiasa. Jangan abaikan. Semuanya ini kalau berjalan
lancar akan memberikan keyakinan mereka terhadap diri kita. Pertuturan yang
baik dengan tingkah laku yang bersopan pasti menambah kesanggupan seseorang
menerima kehadiran kita apabila berhadapan.
Tindakan
terbaik untuk atasi segala permasalahan diatas adalah melalui latihan dan
peningkatan diri sendiri menerusi latihan dan pengalaman. Pertingkatakan ia
agar kekesempurnaan pada diri kita dapat diperbaiki dengan lebih baik dan
mendalam lagi. Jangan dibiarkan segala kelemahan dan kesilapan yang kita
lakukan mengatasi keupayaan sebenar diri kita. Kawallah dan perbetulkan lagi
dimana kelemahan diri kita sebenarnya. Tidak rugi kalau kita kearah yang lebih
sempurna, yang ruginya jika sampai bila-bilapun kita masih ditakuk yang sama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan