Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 1 Oktober 2011

PENDENGAR YANG BAIK PELANGGAN SENANG HATI

Firman Allah bermaksud 'Dan tidak (pula) sama orang-orang yang hidup dan orang-orang yang mati. Sesungguhnya Allah memberikan pendengaran kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan kamu sekali-kali tiada sanggup menjadikan orang yang di dalam kubur dapat mendengar' (Faathir: 22).
 
Skil mendengar apa yang di perkatakan oleh prospek/bakal pelanggan/pelanggan amat di perlukan oleh anda.Ingat kah lagi semasa anda bersekolah dahulu, bagaimana anda mencatat nota ke atas point-point penting yang di ajukan oleh guru-guru anda ketika itu? Saya pasti amalan seperti ini masih di amalkan lagi sehingga kini di mana apa yang di perkatakan oleh guru-guru yang mengajar di depan kita sudah pasti pengambilan nota-nota dilakukan. Masalah yang timbul, jika di bandingkan antara seorang demi seorang mesti berbeza makna dan pengetahuannya tidak sama mengikut kefahaman dan tafsiran  masing-masing. 


Di sini ada beberapa tips yang boleh di guna pakai oleh anda bagi menajamkan dan di perbaikikan lagi skil kemahiran anda mendengar apabila berhadapan dengan prospek/bakal pelanggan/pelanggan iaitu


Jangan banyak bercakap apatah lagi melatah

Tunjukkan kesungguhan anda

Bertindak jujur bukan lakonan

Jagai pergerakan tubuh dan penglihatan anda

Lebih baik banyakkan bertanya dari beri penerangan

Keselesaan pelanggan di utamakan

Jangan terlalu banyak mengganggu atau mencelah mereka bercakap

Mendengar untuk memahami

Hindari diri dari berdebat

Pastikan tiada gangguan dari anda sendiri seperti hand phone & fikiran

Ambil nota, lakukan ringkasan dan sahkan semula kemahuan mereka

Selepas ini pastikanlah anda telah bersedia sepenuhnya dengan persiapan yang rapi menghadapi kerenah dan perangai mereka. Jadilah seorang pendengar yang baik sentiasa walaupun semasa itu mungkin fikiran anda sedang berlegar-legar memikirkan sesuatu. Beri tumpuan dan konsentrasi sepenuh hati semoga prospek/bakal pelanggan/pelanggan yang berada di hadapan anda sentiasa merasakan diri mereka di ambil berat dan perhatian dari anda sendiri setiap detik terutamanya apabila mereka mula bersuara dan bercakap. Tiada ruginya anda jika anda peruntukkan mengambil masa sedikit mendengar apa yang mereka perkatakan.  Hasilnya cukup lumayan apabila mereka mula merasakan di ambil berat dan perhatian sepenuhnya oleh anda ketika mendengar dan terus mendengar apa yang mereka perlukan dan mahukan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan