Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 30 September 2011

Ambil berat kekecewaan pelanggan

Kelley Robertson mengatakan "Sentiasa memberi tumpuan/fokus kepada peluang jualan anda yang telah berada di hadapan anda. Jangan bazirkan tenaga anda hanya melihat tawaran yang anda telah kehilangannya"

Kalau boleh apabila anda berurusan dengan prospek/bakal pelanggan pasti anda nak yang mudah-mudah sahaja, tidak berserabutkan dan memeningkan kepala.  Tapi apakan daya langit tidak selalunya cerah sentiasa, ada masanya pasti anda akan bertemu dengan prospek/bakal pelanggan yang pasti tidak gembira/mencemuh/tidak suka bukan kepada anda tetapi di sebabkan samada produk anda ataupun organisasi yang anda wakili.

Ada beberapa idea atau cadangan yang boleh di cuba di guna pakai oleh anda bila berhadapan dengan situasi sebegini

i.                     Terima dengan perasaan terbuka. Nyatakan kemaafan atas apa yang telah terjadi, mengakui kesilapan dan kesalahan yang berlaku, dan ambil berat semula serta beri perhatian sepenuhnya akan segala luahan hati yang anda dengari. Selalunya dengan memohon kemaafan semula akan memberikan anda satu kelebihan untuk mendapatkan semula kepercayaan prospek/bakal pelanggan nanti

ii.                   Banyakkan bertanya apa yang sebenarnya di perlukan oleh prospek/bakal pelanggan tersebut.  Menjadi seorang yang proaktif kepada mereka akan menyebabkan 

 Anda lebih memahami masalah yang di hadapi


Kemukakan semula jalan penyelesaian kepada mereka

Beri keyakinan semula kepada mereka di atas kehadiran anda

iii.                 Kenal pasti apa juga komplen yang di terima dan anggapkan bahawa ia satu mesej amaran yang perlu di jadikan iktibar dan pengajaran paling berguna buat diri anda bagi di masa hadapan supaya jangan sama sekali di ulang perkara yang sama

iv.                 Biasakan diri menerima kritikan dan kemarahan dari orang lain dan menganggap ianya satu peluang dan oportuniti untuk mendapatkan pelanggan jika tidak hari ini, mungkin pada masa mendatang kelak.

v.                   Bertemu dengan permasalahan ini akan mengajar anda erti kesabaran dan ketenangan dalam berhadapan dengan orang ramai. Kawalan perasaan dan pemikiran yang tinggi memerlukan latihan jati diri yang tinggi dan semula jadi. Ianya adalah lebih baik sebegini daripada melawan, menyalahkan, membantah atau mengatakan pendapat mereka adalah salah dan tidak benar sama sekali.




Yakin dan berusaha tanpa putus asa pasti menjanjikan imbuhan lumayan bukan sahaja untuk diri kita tetapi karier kita juga semakin berkembang dan seronok untuk melakukannya sampai bila-bila.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan