Kadang-kadang kita terlupa, apabila kita bercakap atau bersembang dengan
prospek/bakal pelanggan kita bersembang se olah-olah kita bersembang dengan
rakan karib kita sahaja. Yang penting
kita faham apa yang di perlukan bukan prospek tersebut faham apa yang kita
tawarkan kepadanya. Itulah kesilapan kita yang tak sepatutnya terjadi.
Gunakanlah kemahiran ini apabila kita berhadapan dengan prospek nanti
Antara skil yang perlu ada apabila kita mendengar adalah seperti berikut :
i.
Duduk
menegak dan diam mengikut keselesaan
ii.
Tunjukkan
minat
iii.
Sandar
ke hadapan
iv.
Dengar
dengan penuh konsentrasi
v.
Ambil
berat
vi.
Angguk
kepala menunjukkan kita mengikuti dan faham perbualannya
vii.
Mata
tepat memerhati kepadanya
Pantang larang yang perlu dilakukan
i.
Jangan
menyampuk, membantah dan melawan
ii.
‘Silence’kan
telefon bimbit anda
iii.
Orang
lain yang bercakap orang lain yang anda perhatikan
iv.
Jangan
di tanya soalan yang sama berulang kali
v.
Jangan
bersiul, bertepuk tangan, mengerak-gerakkan kaki kita
vi.
Jangan
asyik tersengih sahaja
Sentiasa amalkan konsep 70/30, biarkan prospek yang bercakap lebih banyak
dari kita. Nak tahu apa yang diperlukan oleh pelanggan memerlukan dahulu
penceritaan prospek kepada kita, jadi mudahlah kita untuk melakukan penawaran
yang terbaik ke atas produk kita kepadanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan