Empat langkah 'simple' @ asas yang perlu di lakukan apabila kita menghubungi prospek/bakal pelanggan/pelanggan melalui panggilan telefon :
i.
Pengenalan
Perkenalkan nama dan organisasi kita di sebut dahulu untuk pengetahuan dan
makluman penerima telefon tersebut.
Kejujuran dalam memaklumkan kepada mereka amat di perlukan siapa kita
yang melakukan panggilan ini.
ii.
Kelebihan
Produk
Jangan sama-sekali menceritakan cirri-ciri produk yang ingin di tawarkan.
Tetapi maklumkan tentang apa kelebihan-kelebihan yang ada pada produk tersebut
untuk menarik minat pendengar tentang kebaikan dan keuntungan yang boleh
dimanfaatkan oleh penerima panggilan telefon tersebut.
iii.
Temu
janji
Inilah matlamat kita. Tetapkan temu janji secepat yang mungkin jangan jadi
memaksa prospek. Cadangkan waktu dan tarikhnya dahulu sebelum prospek memberi
cadangan balas. Proaktif sedikit supaya temu janji dapat dilaksanakan
iv.
Penutup
Biasakanlah melakukan penutupnya yang dapat membawa satu ingatan kepada
prospek. Nyatakan ucapan terima kasih dan penghargaan di atas luangkan masa
beliau mendengar perbualan kita. Nyatakan juga kemaafan di atas kedatangan
panggilan telefon ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan