Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 20 September 2011

Pertingkatkan Skil Anda

Setakat mulut ramah, muka yang cantik dan gaya yang menarik sahaja tidak mencukupi lagi untuk melakukan jualan. Skil yang ada perlu di per tingkatkan lagi untuk menjamin betapa mudahnya mendapatkan pelanggan seperti mana yang di kehendaki. Bagaikan seekor helang yang mencari mangsanya, tanpa skil yang jitu dan tepat pasti sukar si helang tersebut mendapatkan mangsanya.


Mungkin skil jualan sudah ada tetapi semua itu perlu di per tingkatkan. Mungkin segala yang di dapati itu sudah memadai tetapi sebenarnya ianya masih belum mencukupi lagi. Umpama orang yang belajar dan mencari ilmu, ilmu ini tidak akan pernah habis dan selesai di pelajari kerana ilmu yang kita dapati sekarang ini cuma dui umpamakan seperti setitik air sahaja jika di bandingkan dengan isi kandungan air di lautan.

Gilap lah dan per tingkatkan lagi skil jualan anda semua memandangkan sasaran baru dan cara kerja yang baru perlu dilaksanakan dengan serta merta. Hasil yang lumayan akan tercipta jika kita mampu menghasilkan sesuatu yang baik dan di ingini oleh prospek/bakal pelanggan/pelanggan kita sendiri. Antara yang perlu di per tingkatkan lagi skil kita adalah

i. Kenal pasti segera

ii. Pelajari menjadi pakar dalam menyelesaikan masalah

iii. Perbaiki skil komunikasi

iv. Tarik pelanggan hanya menggunakan talian telefon

v. Persembahan jualan lebih mantap dan menarik perhatian

vi. Memahami kehendak pengguna

vii. Niat membantu seramai yang mungkin

viii. Tambahkan melalui ilmu-ilmu dari orang yang berjaya, buku-buku yang berkaitan, artikel dan hadiri kursus-kursus dan seminar jualan/pemasaran/motivasi

Kehendak dan kemahuan pelanggan perlu di kenal pasti. Segala tindakan yang di buat secara membabi buta dan menjual mengikut suka hati kita sahaja akan menyebabkan lagi kesukaran dalam melakukan jualan. Kepentingan pelanggan perlu di fahami dahulu seperti menawarkan produk yang ingin di jual. Ambil kesempatan segera jika prospek/bakal pelanggan mengadu kehendak dan kemahuan mereka untuk di selesaikan masalah mereka hanya dengan penawaran produk kita.

Tanpa skil yang baik dan sempurna yang mungkin tidak pernah di ‘upgrade’kan membuatkan mungkin pada suatu hari nanti kita akan mudah merasa buntu dan kecewa di atas prestasi kita sendiri. Apabila ini berlaku, kita mula tertanya-tanya pada diri kita sendiri apa salah kita dan bagaimana pula untuk memperbetulkannya. Fikirlah bagaimana untuk memajukan diri kita sendiri supaya kita lebih yakin melakukannya biarlah segala rintangan, dugaan dan cabaran ,melanda dengan kuatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan