Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 25 September 2011

REFERRAL - Antara kesilapan

Mendapatkan referral dari pelanggan kadang-kadang agak melecehkan tugasan dan menjengkelkan Apa tidaknya, kadang-kadang kerana terpaksa dan di paksa, terpaksa pula mendapatkan referral bagi tujuan menambahkan perujuk (leads)  sebagai memudahkan lagi tugasan anda di kemudian hari.  Masalah timbul apabila anda hanya suka-suka sahaja menulis dan mencatat referral yang anda dapati tanpa ada apa tindakan sewajarnya dan sepatutnya dari anda. Yang penting untuk anda apabila bos bertanya tentang referral, bersusun-susun nama boleh diberikan siap dengan nombor telefon, alamat dan juga tempat ia bertugas/bekerja


Terdapat banyak kesilapan kenapa anda terlepas dan sukar untuk mendapatkan referral yang dikehendaki.  Antaranya :


i.                     Masalah yang timbul adalah anda sering melabelkan bahawa bagi mendapatkan referral sepatutnya seorang prospek/bakal pelanggan yang sudah semestinya telah dan mesti mengambil/membeli produk yang anda tawarkan.  Sebenarnya ini adalah satu pemikiran yang salah sama sekali kerana ia nya sama sekali terlepas dari proses jualan yang sepatutnya berlaku.


ii.                   Apabila ingin melakukan temu janji dengan mudah dan pantas anda merasakan prospek/bakal pelanggan yang di temui nanti pasti akan membeli produk yang di tawarkan dan bukannya mencari prospek/bakal pelanggan yang layak untuk di jual  ke atas produk yang akan di tawarkan.


iii.                  Kebanyakan hanya menjual di telefon sahaja dan bukannya mendapatkan satu tarikh tetap untuk temu janji.


iv.                 Kebanyakan anda terlalu gemar hanya untuk mendapatkan pelanggan sedia ada daripada prospek yang  layak untuk di tawarkan produk


v.                   Ada pelanggan-pelanggan merasakan tidak selesa dan tidak normal rasanya apabila memohon darinya tentang nama-nama yang perlu di berikan untuk anda berurusan pula kerana beliau merasakan namanya nanti akan di jual kepada referral-referral itu nanti.

vi.        Anda langsung tak mahu bertanya langsung

vii.       Anda hanya menantikan pelanggan anda yang memberikan nama-nama referral yang di perlukan tanpa bertanya kepada pelanggan tersebut.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan