Menurut Brian Tracy, Pakar Motivasi Jualan, terdapat 4
peringkat dalam menjalinkan perhubungan dengan pelanggan apabila melakukan
jualan iaitu :
TAHAP PERTAMA - Development
of Trust (40%)
Suatu tahap yang di perlukan sebelum melakukan
jualan ialah untuk mencuba membina keyakinan dan kepercayaan seseorang dahulu
sebelum penawaran jualan dapat di lakukan.
Apabila prospek/bakal pelanggan telah mengenali diri kita dan mula
menyimpan kepercayaan kepada kita, maka semakin mudah untuk kita melakukan
penawaran yang diperlukan.
TAHAP KEDUA - Focus identifying the true needs and wants of the
prospect (30%)
Kenal pasti dahulu kemahuan dan kehendak
prospek/bakal pelanggan/pelanggan terlebih dahulu sebelum melakukan penawaran
produk kepada mereka. Amat melucukan
jika kita main hentam kromo sahaja tanpa mengetahui apa yang di perlukan oleh
mereka. Lakukan kajian dahulu sebelum
kita mendapatkan sasaran yang di kehendaki.
TAHAP KETIGA - Presenting Solution (20%)
Pamerkan kaedah dalam melakukan penyelesaian yang
di kehendaki oleh mereka yang memerlukannya.
Prospek/ bakal pelanggan akan merasakan begitu teruja jika mendapati
produk yang di tawarkan kepada mereka itu adalah satu produk yang dapat
menyelesaikan dan membantu mereka ke
arah penyelesaian terhadap mereka.
TAHAP KEEMPAT - Confirmation
and Closed the Sale
(10%)
Memberikan persetujuan dalam melakukan peringkat
terakhir melakukan penutupan jualan.
Bukan mudah untuk mendapatkan jualan dari persetujuan terus dari pihak
pelanggan melainkan kita perlu memberikan penerangan yang jelas dan nyata
mengikut kemahuan dan kehendak pelanggan melainkan lah jika pelanggan tersebut
telah mengetahui terlebih dahulu dan sememangnya mencari produk yang kita
tawarkan mungkin dari hebahan mulut, media massa dan sebagainya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan