Kaedah yang di
perkenalkan ini, yang saya dapati adalah dari Nick Constable, seorang pakar Jualan dari UK semenjak 24 tahun yang
lalu yang kini menubuhkan syarikat consultant jualan yang di namakan Redline
Associates Ltd.
Menurut beliau, kaedah yang di perkenalkan
ini amat berfaedah kaedahnya yang mana boleh di per gunakan dalam bentuk lima
cara/jenis yang berbeza mengikut struktur yang mudah dan senang. Ianya di reka bentuk
untuk membantu kita mendapatkan maklumat dan info yang di kehendaki,
mengurangkan kesukaran bila soalan di kemukakan dan memberikan nilai bukan
kepada kita sahaja tetapi kepada prospek/pelanggan yang di temui. Telah terbukti berkesannya di guna pakai oleh
mereka-mereka yang melaksanakannya dan ianya paling cukup mudah untuk di ingati
setiap langkah soalan yang di kemukakan.
SPEND yang di maksudkan itu adalah :
·
S – SITUATION
Soalan-soalan
yang di kemukakan lebih banyak berkisar kepada perkara-perkara fakta atau yang
betul yang berada di sekitar dan sekeliling keadaan prospek/pelanggan. Situasi yang di maksudkan ini adalah
tertumpu sepenuhnya kepada prospek/pelanggan seperti organisasi beliau
bertugas, jawatan, peranan dalam tugasan beliau, pendapatan, polisi organisasi
dan sebagainya yang boleh di kaitkan dengan keperluan kita. Sebenarnya inilah cara terbaik jika pertemuan
pertama berlaku dalam kemukakan soalan kepada prospek/pelanggan.
·
P – PROBLEMS
Soalan-soalan
yang di kemukakan pada kaedah ini lebih tertumpu kepada permasalahan,
kesukaran, gangguan, kepayahan yang semuanya tertumpu kepada masalah dan
masalah apa yang di lalui atau yang di tanggung oleh prospek/pelanggan. Kebiasaannya soalan-soalan masalah ini
kebiasaannya di ikuti selepas soalan-soalan situasi yang telah di
kemukakan. Secara positifnya mungkin
kita boleh kemukakan persoalan yang di rasakan seperti kita mengambil berat
segala permasalahan prospek/pelanggan yang kita temui. Perlu di ingat ini adalah soalan yang
menanyakan masalah prospek/pelanggan yang akan menceritakan kesusahan atau
kesakitan yang di alaminya.
·
E – EFFECTS
Antara
kaedah yang di kira penting dalam mengetahui apa kesannya ke atas
persoalan-persoalan masalah yang di kemukakan sebelum ini. Melalui kaedah ini
apakah kesannya terhadap diri prospek/pelanggan samada berat atau ringan, sukar
atau senang, lambat atau cepat penyelesaiannya.
Melalui kaedah inilah barulah kita akan lebih jelas memahami seperti
komitmen prospek/pelanggan, liability dan bebanan yang di tanggungnya. Berapa
kos selama ini yang di hadapi dalam perbelanjaan beliau sehari-hari. Ingat
sentiasa, setiap masa dalam kemukakan persoalan kepada prospek/pelanggan dalam
permasalahannya, jadikan lah satu tabiat dala diri kita untuk terus menanyakan
kesan yang beliau hadapi atau dapat hasil dari permasalahan yang beliau hadapi.
·
N – NEED AGREEMENT
Setelah
dimaklumkan dan mengetahui kesan sebenarnya ke atas masalah yang di hadapi oleh
prospek/pelanggan maka kita amat di perlukan dan di tuntut mendapatkan
persetujuan lisan dari prospek/pelanggan, yang mana mereka bersetuju dan
sanggup untuk melakukan sesuatu bagi menyelesaikan permasalahan mereka. Kepercayaan prospek/pelanggan di masa ini
amat di perlukan dalam kita menunjukkan satu jalan penyelesaian ke atas
permasalahan mereka.
·
D – DECISION
Kaedah
yang terakhir ini sebenarnya adalah untuk mendapatkan keputusan pasti dari
prospek/pelanggan yang di temui melalui komitmen yang mereka telah per setujui. Di masa inilah produk kita boleh di utarakan
dengan menunjukkan bagaimana produk yang di syorkan kelak boleh membantu segala
permasalahan mereka. Di peringkat inilah usaha kita untuk mendapatkan
persetujuan prospek/pelanggan lebih memudahkan lagi tugasan kita.
Dari kaedah SPEND ini, jelas ia
menunjukkan apabila kita berurusan dengan prospek/pelanggan pastikan apabila kita bertemu dengan mereka jangan
sama sekali menjual dahulu tapi tunjukkan lah kepada mereka yang kita adalah
kawan atau sahabat baru mereka untuk membantu menyelesaikan segala permasalahan
mereka yang ada mengikut kapasiti kita yang ada. Jangan pula kita ingin berlagak pula menjadi
hero hinggakan segala permasalahan keluarga, kehidupannya atau masalah
politiknya kita juga kena selesaikan.
Nak membantu pastikan membantu dengan kapasiti yang di amanahkan dan
jangan berlebih pula. Kena beringat
sentiasa kalau tidak kena gayanya habis dengan kita sekali terseret dengan
permasalahan mereka. Eloklah di elakkan. Jaga karier kita, tanyakan
soalan-soalan yang pasti boleh membantu kita dalam memahami diri kita membantu prospek/pelanggan
untuk menerima produk yang kita tawarkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan