Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 25 Oktober 2011

TAHAP KEPUASAN PELANGGAN


Setelah berjaya mendapatkan persetujuan penerimaan tawaran produk yang di lakukan oleh kita kepada pelanggan, ini bermakna kita telah pun memenuhi kepuasan pelanggan terhadap produk atau perkhidmatan yang di tawarkan.  Bukan setakat kita sahaja yang puas tetapi pelanggan juga akan merasa puas. Puas pelanggan bukat setakat produk atau perkhidmatan yang di tawarkan tetapi juga bagaimana cara kita melayan dan persembahkan produk atau perkhidmatan yang di tawarkan menjadi satu penerimaan yang jelas kepada pelanggan.  Semakin tinggi anda mencapai kepuasan pelanggan, semakin bertambah keyakinan dan kesetiaan pelanggan kepada anda untuk berurusan lagi di masa hadapan bagi memudahkan anda mencapai kejayaan yang di ingini.


Begitu pun kita perlu ketahui apakah kepuasan pelanggan sama ada kita telah penuhinya sekadar sahaja atau melebihi daripada apa yang kita sangka kan. Ini penting kerana dari kepuasan dan keyakinan pelanggan perlu di jaga bagi memudahkan kita di masa hadapan untuk berurusan lagi dengannya. Antara tingkat kepuasan yang perlu kita ketahui adalah


i.                    Memenuhi jangkaan pelanggan
Memenuhi kepuasan pelanggan secara minimum. Tiada komplen yang di terima tetapi kena berwaspada memandangkan pelanggan seperti ini tidak setia kepada kita.  Mereka hanya puas hati di sebabkan telah menerima sahaja produk atau servis yang telah di tawarkan ataupun terdesak hanya kita sahaja yang dapat membantu pelanggan tersebut.  Cukup terdorong dengan tawaran-tawaran yang lebih menarik dari pesaing-pesaing terdekat tanpa memikirkan tentang kesusahan kita melakukan jualan kepadanya. Jangan terkejut jika kita hanya dapat berurusan sekali sahaja terhadap pelanggan seperti ini.


ii.                  Melebihi jangkaan pelanggan
Kebiasaannya pelanggan cukup terharu dengan apa yang telah kita lakukan kepada pelanggan tersebut. Perkhidmatan yang cepat dan segera, hubungan yang baik telah terjalin, menghubungi setiap masa terutama status atau peringkat mana pelanggan berada dan kita benar-benar memastikan segala yang berlaku dalam lingkungan pengetahuan pelanggan.  Mendapatkan pelanggan di peringkat ini adalah merupakan satu survival kepada kita dalam karier jualan, membina keyakinan dan kesetiaan pelanggan kepada kita dan seterusnya  memberi satu kelebihan dalam menghadapi persaingan dengan pesaing.


iii.                Pelanggan cukup menyenanginya
Pelanggan benar-benar merasa puas dan merasa kagum akan kehadiran kita kepada mereka.   Pelanggan merasa senang dan mudah bukan sahaja memenuhi keperluan asasnya tetapi juga kita telah berjaya menyentuh emosi pelanggan tersebut. Semakin lama dan banyak kita dapat menggembirakan hati dan perasaan pelanggan tersebut, semakin banyak pelanggan tersebut cukup membantu kita menyenangkan lagi tugasan kita dalam melakukan jualan. Apa yang penting, kita sentiasa mengambil berat akan kemahuan dan keperluan pelanggan setiap kali beliau perlukan. Peringkat ini, pesaing kita mencuba sebaik mana sekalipun pasti produk dan perkhidmatan kita tetap menjadi pilihan di hatinya.


iv.                 Pelanggan cukup menghargainya
Tahap yang paling hebat pelanggan begitu puas dengan tahap kerja kita bagaimana kita melakukan jualan terhadapnya. Walau di ganggu gugat oleh sesiapa sekalipun tanpa mempercayai kewibawaan kita terhadapnya.  Tidak perlu risau akan kehadiran pelanggan seperti ini, kerana ‘confirm’ tidak akan lari ke mana-mana melainkan kita sahaja di cari. Lakukan secara berkala tanpa gagal dan teratur dalam menjaga hubungan kepercayaan pelanggan terhadap kita. Penguasaan kita terhadap pelanggan seperti ini jangan sama sekali di persiakan kerana pelanggan seperti inilah nanti akan terlalu banyak membantu kita dalam meningkatkan lagi jualan. Apa yang penting hubungan perlu di jaga.


Mengetahui tahap kepuasan pelanggan juga penting untuk di ketahui kerana ini akan memudahkan cara dan bagaimana untuk kita melayan pelanggan tersebut.  Jangan di biarkan selepas ini setelah kita berjaya mendapat jualan dari pelanggan, kita buat tidak tahu sahaja dan membiarkan pelanggan begitu sahaja.  Ambil berat dan luang masa sedikit kepada mereka se olah-olah kita masih tidak pernah melupakan mereka.  Mendapatkan kepuasan pelanggan bermakna anda telah berjaya melakukan jualan yang baik di mata dan di hati pelanggan tersebut.  Bina hubungan yang baik supaya keyakinan pelanggan yang sedia ada tidak luntur dan sentiasa menerima kehadiran anda.