Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 21 Oktober 2011

SENYAP SEKETIKA DIPERLUKAN


Dalam kita mengemukakan soalan-soalan kepada prospek/pelanggan adalah bagi memudahkan kita semula mendapatkan maklumat dan info dari mereka. Tanpa soalan-soalan yang boleh membangkitkan kehendak mereka untuk meluahkan perkara yang sebenarnya apa yang kita ingini agak sukar penyudahnya bagi kita menawarkan produk yang sepatutnya.  


Bayangkanlah apabila kita sedang menanyakan soalan-soalan kepada prospek/pelanggan dan untuk mendapatkan jawapan yang pasti dari mereka, kadang-kadang mereka terdiam seketika memikirkan apa jawapan yang perlu di jawab bagi memenuhi jawapan yang di perlukan oleh anda.  Maka di sinilah di perlukan satu suasana yang senyap seketika memberikan ruang kepada prospek/pelanggan untuk membalas balik percakapan kita.


Sebenarnya, banyak faedah yang akan kita perolehi jika kita membiarkan seketika dalam berkeadaan senyap berlaku dan terjadi.  Di antaranya adalah untuk


i.                    Membiarkan prospek/pelanggan berfikir.

ii.                  Menambah keyakinan prospek/pelanggan.

iii.                Menggalakkan maklum balas

iv.                 Menunjukkan hormat.

v.                   Memberikan idea yang baru kepada kita.


Tindakan di kira amat biadab apabila kita suka sangat mencelah atau menyibuk ketika prospek/pelanggan sedang berbicara atau sedang leka bercakap.  Sepatutnya kita mempunyai peluang cerah untuk mendapatkan jualan terus menjadi malap di sebabkan sikap negatif kita di pandangan prospek/pelanggan di hadapan kita.  Berhati-hati sebelum memulakan percakapan kerana kita sentiasa di perhatikan.  Sentiasa memberi ruang kepada prospek/pelanggan memberi maklum balas kepada kita akan lebih memudahkan dan menguntungkan kita mendapatkan apa yang kita hajati daripada mereka.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan