Apa bezanya antara memberitahu dengan bercakap dalam jualan?
Dari segi istilah sahaja dapat di fahami. Memberitahu umpama tugas seorang
promoter seperti di supermarket-supermarket yang sedia ada yang hanya
menceritakan sahaja produk yang di tawarkan kepada sesiapa yang berminat
bertanya. Tugasnya hanya berdiri tegak
di sisi produk tersebut sambil tersenyum mengharapkan sesiapa jua yang lalu di
sisinya atau bertanya terus kepadanya.
Jualan pula adalah komunikasi dua hala di mana arah aliran informasi dapat
di jana antara prospek/pelanggan dan penjual.
Jika di katakan semuanya ke arah menceritakan sahaja berkenaan dengan
fakta atau angka sahaja, itu bermakna kurang kekesanannya berlaku.
Adakah anda mengetahui dan sedari apa yang telah anda perkatakan mengikut
segala kehendak dan kemahuan prospek/pelanggan. Adakah kita benar-benar
memahaminya atau suka-suka hati sahaja bercerita asalkan bertemu dengan orang?
Selalu sangat kita melakukan anggapan yang tindakan kita ini betul dan benar
yang sebenar-benarnya ia hanya tidak lebih daripada seperti flyers yang
bercakap. Tidakkah itu di namakan membuang masa sahaja?
Sentiasa beringat apabila anda menerima jemputan bagi tujuan penerangan ke
atas produk atau perkhidmatan yang ingin di tawarkan kepada prospek/pelanggan,
di atas kapasiti anda, jika anda belum bersedia sepenuhnya maka pastikan
sebaik-baiknya membawa seseorang yang lebih mahir bagi membantu anda ataupun
secara beradab dan berhemah menolaknya terlebih dahulu di atas jemputan
tersebut bagi anda melakukan persiapan rapi dan melakukan kajian terlebih
dahulu apa sebenarnya yang di kehendaki oleh prospek/pelanggan di waktu dan
masa yang lain pula.
Ada dua tindakan yang perlu anda lakukan sebelum tawaran produk dan
perkhidmatan dapat di tawarkan supaya memenuhi apa yang di perlukan oleh
prospek/pelanggan anda iaitu
i.
Memahami lebih baik dan
mendalam tentang seni jualan.
Sentiasa memahami apabila kita bertemu dengan
prospek/pelanggan sebenarnya kita tidak menjual tetapi tugasan utama kita
adalah untuk membantu bersungguh-sungguh memenuhi segala keperluan dan kemahuan
mereka sebaik mungkin. Maklumkan dengan lebih baik dan teratur tentang
nilai-nilai produk yang di tawarkan yang boleh di guna pakai oleh prospek/pelanggan..
Tindakan awal adalah anda perlu mendengar dengan baik dan bertanyakan soalan
walaupun pihak prospek/pelanggan berkehendakkan mendengar dari anda tentang
semua produk yang di tawarkan. Fahami kehendak pelanggan dahulu supaya mudah
bagi kita mengetahui dengan lebih baik apa produk sebenarnya yang di kehendaki.
ii.
Jangan sama sekali anggap
adalah pakar segala-galanya
Jangan selalu ingat apa yang anda persembahkan
kepada prospek/pelanggan mereka sanggup meluangkan masa mereka untuk mendengar
dan menerima pendapat dan hujah anda dalam melakukan penawaran produk ke atas
mereka. Jangan terlalu ‘over confident’ sangat merasakan diri kita ini serba
tahu segala-galanya dan penerangan paling di gemari oleh prospek/pelanggan. Itu
sudah di kira takbur lah pula sehingga merasakan semua orang akan menerima kita
apabila kita melakukan jualan. Sebaik-baiknya lakukan kaedah komunikasi dua
hala supaya bukan setakat anda mengetahui dan memahami kehendak mereka tetapi
prospek/pelanggan juga faham dan tahu apa sebenarnya nilai dan faedah yang akan
mereka terima daripada produk yang akan mereka terima dari anda.
Anda mesti bersedia dahulu dengan penuh keyakinan supaya anda boleh
melakukan komunikasi dua hala yang terbaik dalam melakukan jualan. Nawaitu
utama anda adalah untuk membantu seramai orang yang boleh bagi memenuhi
keperluan dan kemahuan orang ramai.
Apabila mereka merasakan produk dan perkhidmatan yang di tawarkan itu
boleh membantu dan memenuhi impian mereka secara automatiknya jualan kita akan
meningkat dengan baik. Bersedia dari
sekarang supaya tugasan kia bukan setakat memberitahu sahaja kepada
prospek/pelanggan di luar sana tetapi sebenarnya tugasan kita adalah sebenarnya
menjual terhadap produk dan perkhidmatan yang telah pun di amanahkan kepada
kita untuk melakukannya. Pastikan selepas ini kita tidak hanya bercerita,
bersembang dan memaklumkan sahaja tetapi benar-benar melakukan jualan
sepertimana yang di kehendaki.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan